„Vydaly se peníze na modernizaci všech přístavů v EU, ale už se nikdo nezamyslel nad tím, zda mají i další dopravní infrastrukturu a využitelnost. Například se investovaly obrovské peníze do španělských i marockých přístavů. A výsledek? Lodě využívají především marocké, protože nabízejí nižší poplatky a lepší servis,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který proti zprávě na kontrolním výboru ostře vystoupil a žádá, aby okamžitě skončili ve svých funkcích lidé zodpovědní za schválení těchto nesmyslů.
Lodní doprava má v Evropě dlouhodobý problém
Kritika za zpackané evropské využití peněz se nevyhnula dříve ani Česku. To se minulý rok opět stalo terčem kritiky od poslanců Kontrolního výboru Evropského parlamentu a Evropského účetního dvora za svůj, velmi jemně řečeno „nestandardní“ způsob čerpání a využívání evropských peněz. České republice je ve zprávě účetního dvora o lodní dopravě věnován poměrně velký prostor. O závažnosti celého problému svědčí i skutečnost, že kontroloři dokonce Česko sami opakovaně navštívili.
„V České republice máme také hned několik příkladů naprosto neúčelně využitých prostředků z EU. Třeba zvedací most v Kolíně, pod kterým nikdy neprojela žádná loď, protože by to na hodinu zastavilo hojně využívanou železniční dopravu. Jako zcela nesmyslné hodnotím i úpravy přístaviště v Hluboké, které nemají žádný vliv na splavnění Vltavy pro nákladní dopravu,“ kritizuje Zdechovský také české úředníky.
„Pokud chceme mít silnou Evropskou unii, musí už konečně někdo bouchnout do stolu a konkrétně říct, jak to dělat jinak. Státy spolu musí spolupracovat a EU se musí na všechny projekty dívat shora a vzájemně je propojovat,“ dodává Zdechovský, který volá po reformě EU a zjištění Evropského účetního dvora považuje za největší skandál Komise v tomto roce.
Zpráva Evropského účetního dvora dostupná v ČJ ZDE:
Videozáznam z jednání o zprávě ZDE
Více informací o loňské kritice ZDE