Již šest z devíti prioritních dopravních staveb má závazné stanovisko EIA. Jak slíbil ministr Brabec loni v červnu, MŽP ve lhůtě dvou měsíců od převzetí kompletních podkladů od Ředitelství silnic a dálnic ČR a Správy železniční dopravní cesty vydává závazná stanoviska k prioritním dopravním stavbám. Na těch se dohodla vláda s Evropskou komisí v průběhu roku 2016 [1]. 9 prioritních staveb z dohodnutého seznamu tak nemusí opakovaně projít procesem posuzování vlivů na životní prostředí, přestože jim bylo stanovisko EIA vydáno před mnoha lety, ještě podle předvstupního zákona o EIA z roku 1992. Na cestě k vydání stavebního povolení je ode dneška i stavba dálnice D3 – obchvat Českých Budějovic.
Dnešním dnem vydalo MŽP další, v pořadí 6. závazné stanovisko k vlivům prioritních dopravních záměrů na životní prostředí, které mají mimořádný význam pro Českou republiku a jsou na seznamu tzv. prioritních staveb (více zde). Ministr Brabec tak plní slib svého rezortu, že stanoviska k jednotlivým 9 stavbám budou vydávána ve lhůtě dvou měsíců po obdržení kompletních podkladů od Ředitelství silnic a dálnic ČR, resp. Správy železniční dopravní cesty. Na cestě k vydání stavebního povolení je tak dnes i stavba dálnice D3 - Obchvat Českých Budějovic, která se skládá ze dvou staveb, D3 0310/I Úsilné – Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice – Třebonín.
„Dnešním dnem je vydaných aktuálně 6 stanovisek. Na zbývajících třech velmi intenzivně pracujeme. Přestože kompletní podklady k nim jsme obdrželi později na rozdíl od ostatních záměrů. Uděláme vše pro to, abychom všechna stanoviska vydali nejpozději do poloviny února,“ prohlašuje ministr Richard Brabec.
Podmínkou pro vydání aktualizovaného stanoviska na základě dohody s Evropskou komisí, tentokrát závazného (oproti dřívější legislativě), bylo řádné zhodnocení vlivů stavby tak, jak je nyní vyprojektována v dokumentaci pro stavební povolení (DSP) na životní prostředí a veřejné zdraví (vliv hluku a imisí na obyvatelstvo, vliv na povrchové a podzemní vody atd.).
Stavba D3 – 0310 je součástí stavby dálnice D3, která propojí Prahu a jižní Čechy na republikovou dálniční síť. Na jižním konci, po vybudování připravovaného úseku až k hranici s Rakouskem v délce 24 km, naváže na hraničním přechodu Dolní Dvořiště na síť kapacitních komunikací v Rakousku. Stavba se stane součástí mezinárodního silničního tahu E55, který vede ze Skandinávie přes naše území až do Řecka. Stavba D3 je součástí globální sítě TEN-T.
„Klíčový obchvat přinese výraznou úlevu od velké části tranzitní silniční dopravy, která je v současné době vedena přímo přes České Budějovice. Stavba přispěje ke snížení hustoty provozu oproti současnosti, kdy na křižovatkách ve městě projíždí až 60 tisíc vozidel za den. Uleví se i přilehlým obcím podél silnice I/3, jako jsou např. Litvínovice či Planá u Českých Budějovic ad., kde dojde jednak ke snížení hluku a emisí a zároveň se zvýší i bezpečnost silničního provozu, což pomůže také snížit počet dopravních nehod,“komentuje ministr Brabec přínosy záměru výstavby zmíněného úseku dálnice D3.
Vydané závazné stanovisko EIA obsahuje 32 závazných podmínek, které přispějí k dalšímu snížení vlivů budoucího úseku dálnice na životní prostředí a veřejné zdraví. Stanovena byla opatření v oblasti hlukové zátěže (realizace protihlukových opatření a jejich revize s případným rozšířením těchto opatření), vlivu záměru na vody (důsledný monitoring, zajištění náhradních opatření v případě omezení vydatností studní), vlivu na živočichy, floru a faunu. Všechny podmínky jsou nově závazné, a je tak zaručeno, že dojde bez výjimek k jejich realizaci.
Evropská komise čekala přes 10 let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropským právem. To se současné vládě podařilo v loňském roce. Ani Evropská komise a ani české soudy však již neuznávají stanoviska EIA u projektů, které získaly stanoviska EIA podle zákona starého více než 20 let. Proto je nutné u takových záměrů proces EIA zopakovat, a to zejména s ohledem na posouzení vlivů záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví podle platné evropské směrnice. U 9 prioritních projektů však česká vláda v Evropské komisi dojednala výjimku. Jde o stavby, které jsou součástí transevropské sítě, bylo jim do března roku 2015 vydáno územní rozhodnutí, disponují souhlasným stanoviskem EIA právě podle zákona z roku 1992 a jsou přímo stanovené nařízením vlády.
Více k historii EIA v ČR zde: http://mzp.cz/cz/news_160629_EIA
Text závazného stanoviska k záměru D3
[1] Více informací zde.