Jsem zděšený tímto veřejným vyjádřením někoho, kdo vůbec nesmí a ani nemá ze zákona pravomoc zasahovat do organizační struktury úřadu. Copak už pánové opravdu ztratili všechny zábrany? Organizační strukturu a taktéž personální záležitosti má výhradně a jedině v kompetenci ředitel úřadu. Všichni níže podepsaní by se měli, a za tři měsíce ve funkci už dle mého mohli, seznámit minimálně se zákonem o krajích. Rada kraje (hejtman, náměstci a neuvolnění radní) má v tomto směru odlišné kompetence než rada obce. Tady se pravděpodobně dva ze tří pánů náměstků zatím neposunuli dál než za hranice své obce a za dosavadní funkci starosty, kde platí jiné, zákonem dané, postupy či pravidla. I od této znalosti se měla odvíjet například podoba koaliční smlouvy.
Já osobně jsem si po nástupu na úřad zavolal ředitelku krajského úřadu a mimo jiné jsme projednali všechny záležitosti organizační struktury. Případné změny, které nastaly v průběhu několika let, se mi zdály smysluplné. Upozornil jsem paní ředitelku, že ji budou kontaktovat náměstci k seznámení se s tímto a budou vyžadovat vysvětlení. Zda se tak stalo, to se musíte zeptat jí.
Organizačními změnami nedošlo k navýšení kompetencí exhejtmana oproti minulosti. Oproti jiným hejtmanům měl ke konci svého funkčního období „navíc“ pouze dopravu. A to z toho důvodu, že na svoji funkci rezignoval jeho náměstek Alois Mačák. Tento krok neměl a ani nemohl mít s organizačními změnami nic společného. Jiří Rozbořil si agendu po svém náměstkovi vzal pod sebe a tím ušetřil peníze za jednoho náměstka. Ještě bych chtěl, s ohledem na zoufalost reakcí mých kolegů upřesnit, že pan Rozbořil neměl za převzetí kompetence dopravy žádné peníze navíc, protože hejtman je placen tabulkově dle nařízení vlády. To jen pro upřesnění, aby zase nedošlo k chybné interpretaci a záměně pojmů a dojmů.
A co se týká odboru podpory řízení příspěvkových organizací, tak tento odbor byl zřízen předchozím ředitelem na základě výstupu auditu a jeho smysl spočívá v centralizaci. Tímto krokem nedošlo ke změně kompetencí. Tu má výlučně Rada Olomouckého kraje.
Za protest ani stávku nepovažuji, pokud se skupinka nadšenců převlékne za kovboje a v počtu do 10 osob skáče a tančí před úřadem. Spíše by mne zajímalo, zda jim za to jejich obec zaplatila odměnu, neboť se tak stalo v pracovní době.
Náměstci hejtmana vždy věděli a ví, kde sedím a nyní tvrdí, že jsem s nimi nekomunikoval. Rada kraje pravidelně zasedá jednou za 14 dnů, nyní dokonce každý týden. Vše, co bylo potřeba bylo projednáno vždy na radě v bodě různé. Pokud jsem se náměstků, a dělám to tak pokaždé, ptal, zda něco mají, tak nikdo nic. Nyní máme každý týden i porady vedení . Ty na hejtmanství zavedl předcházející hejtman a předával mi je s tím, že jejich pokračování je pouze věcí rozhodnutí hejtmana a jsou svolávány na základě aktuálních problémů.
Co se týče předávání agendy a neustálé zpochybňování vztahu mě a bývalého hejtmana, tak dohoda je podepsána mnou a ním, tudíž logicky předával agendu mně. A to i z důvodu, že ve vedení kraje je, kromě jednoho náměstka, celá rada kraje úplně nová. Chtěl jsem znát historii řešení zásadních témat kraje, abych si je mohl poté, s náměstky případně vedoucími odborů, vyhodnotit a udělat vlastní názor. Což se děje standardně na všech manažerských pozicích. Této smlouvy mohl využít každý z náměstků, ale jak vidím, této možnosti nevyužili. Je to dotaz na bývalého hejtmana, zda jej někdo kontaktoval.
Oto Košta