Myslím, že proti všem nepřátelům je náš venkov schopný obstát, pokud budou lidé žijící na venkově chtít a pokud budou dotační tituly komplexní a efektivní.
Největším problémem alokací dotačních programů je centrálnost. Jednotlivé venkovské regiony jsou založeny na specifických podmínkách, které nesmí být opomíjeny. Specifickým podmínkám jednotlivých regionů by se mělo přizpůsobovat rozhodování o dotačních programech. Každý region musí mít svůj individuální přístup. Problematika komplexnosti k investiční činnosti je založena na znalosti venkovské oblasti. Pro relativně trvalé zajištění efektivnosti vynaložených dotací je nezbytné investovat do všech oblastí venkovského života, tzn. neopomíjet všechny složky komunity – podniky, životní prostředí, podpora aktivních obyvatel, občanská vybavenost. Tímto krokem se zajistí „nevyčerpatelnost“ ostatních složek dotační efektivnosti. Dotační programy pro venkov neposkytují pouze finanční bonusy, ale i nefinanční jako je podpora turismu, propagace obce, propagace svazku obcí, podpora místních produktů a služeb.
Protože jsem často dotazována na stávající podporu venkova, dovolím si malý exkurz do možných aktuálních titulů pro rok 2017:
- Podpora vítězů soutěže Vesnice roku
- Podpora zapojení generací do komunitního života v obci
- Podpora vybudování a obnovy míst aktivního a pasivního odpočinku
- Podpora obnovy a údržby venkovské zástavby a občanské vybavenosti
- Podpora spolupráce obcí na obnově a rozvoji venkova
- Podpora obnovy drobných sakrálních staveb v obci
- Podpora obnovy místních komunikací
Z vlastní zkušenosti vím, že podpora vítězů soutěže Vesnice roku má pozitivní důsledky pro rozvoj obcí a dle zkušeností místních představitelů z minulých ročníků přináší zejména nefinanční bonusy, např. propagace obce, rozvoj turismu, rozvoj podnikatelské činnosti.
Příjemci dotace jsou obce nebo svazky obcí a dotační procesy řídí Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ministerstvo zemědělství se snaží podpořit venkov nejen dotacemi do zemědělství, ale také podporou podnikání, kdy v obcích do 500 obyvatel navrhuje zvýhodněné úvěry pro místní podnikatele a slevu na sociální pojištění. Do programů – Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu patří:
- Zemědělec (podpora úvěrů a investice)
- Podpora pojištění (úhrada části nákladů na pojistné)
- Podpora pojištění lesních školek
- Podpora obcím (přímá investiční a neinvestiční podpora)
- Povodňové půjčky
Pro udržení fungujícího venkova existuje hned několik dobrých důvodů jako zabezpečení produktů a služeb, které město nedokáže vyrobit, alternativa života ve městě, eliminace negativních trendů, kultura a tradice, vztah člověka s přírodou, potenciál trvale udržitelného rozvoje.
Pokud se podíváme na priority Evropské unie v oblastech rozvoje venkova pro období 2014 – 2020, patří mezi ně podpora předávání poznatků a inovací na venkově, zvýšení životaschopnosti zemědělských podniků, podpora organizace potravinového řetězce, včetně zpracovávání zemědělských produktů, obnova, zachování a zlepšení ekosystémů, podpora účinného využívání zdrojů, podpora sociálního začleňování a snižování chudoby ve venkovských oblastech. Pro tyto prioritní oblasti volí jednotlivé členské státy nástroje a jejich kombinace ve formě opatření, kdy příkladem opatření mohou být poradenské a řídící služby pro zemědělství, investice do hmotného majetku, rozvoj zemědělských podniků a podnikatelské činnosti, ekologické zemědělství, nebo platby v rámci systému Natura 2000.
Největší podíl alokace finančních prostředků je pak v oblasti obnovy a zachování ekosystémů a činí téměř 80 %.
Kde jsou hlavní problémy investic do rozvoje venkova? Jsou to diverzita regionů, individuální přístup, administrace dotačních programů a především jejich efektivnost a komplexnost.