Dopravci prohlásili, že toto navýšení nestačí a že vypovědí smlouvy. Rada kraje se rozhodla na návrh Marka Pietera, náměstka hejtmana pro dopravu, vyhlásit zakázku na dopravní obslužnost formou jednacího řízení bez uveřejnění. Podmínky zakázky dovolovaly účast prakticky jenom stávajícím dopravcům.
Ti této situace náležitě využili. Krajské zastupitelstvo má teď schválit nové smlouvy s cenami, které jsou o cca 20 % vyšší než dosud. Podle předloženého materiálu bude meziroční nárůst ceny za autobusovou dopravu těžko uvěřitelných 83 milionů korun.
„Kraj už od ledna posílá dopravcům navíc zhruba 3 koruny za kilometr pro navýšení mezd. V této výši také očekával nabídky. V průběhu jednacího řízení ale byla maximální cena zakázky postupně navyšována tak, že výsledkem je nárůst až o 6 korun. To nelze obhájit mzdami řidičů, pokud tedy nedostanou platy 35-40 tisíc korun měsíčně,“ upozorňuje Josef Šedlbauer, předseda zastupitelského klubu Změny pro Liberecký kraj.
Zakázka má i další rozměr. Vzhledem k její uzavřenosti byly do obou soutěžených oblastí Východ a Sever podány pouze dvě nabídky od stávajících dopravců, a to ve velmi podobné výši. V obou oblastech má zakázku získat společnost BusLine, která by tak měla prakticky monopol na autobusovou dopravu v kraji.
Zakázku provází několik evidentních znaků manipulace:
1. Výsledně stanovená a vysoutěžená cena je vyšší cca o 2 Kč na 1 km než cena, která byla předběžně dohodnuta v rámci jednání s jednotlivými dopravci.
2. Oproti původně dohodnutému termínu odevzdání nabídek došlo na základě neznámého pokynu k jeho posunu a zejména k přehození pořadí otevírání obálek v jednotlivých oblastech.
3. V oblasti Východ podal ČSAD Liberec cenu pouze o 1 haléř nižší, než byla cena maximální, a BusLine cenu pouze o 10 haléřů nižší, tj. pouze o 0,3% méně, než byla cena maximální.
4. Ze zápisů hodnoticí komise není jasné, kdo rozhodl o takto vysokých maximálních cenách. To je přitom jediný nástroj, kterým kraj mohl řídit výsledek jednacího řízení.
Hejtman Martin Půta na jednání hodnoticí komise navrhl zakázku zrušit. V dalším jednání už bez účasti hejtmana komise pod vedením Marka Pietera rozhodla opačně. Rada kraje, která by za běžných okolností měla rozhodnout s konečnou platností, přesunula odpovědnost na zastupitelstvo.
„Průběh a výsledky zakázky vykazují znaky manipulace, a proto souhlasíme se zrušením zakázky, jak to navrhl hejtman Půta. Nepřekvapí mne, když zastupitelé budou vystaveni výhrůžkám o kolapsu dopravy a rizikům soudních sporů. Toto riziko je však nutné podstoupit, pokud se kraj nemá stát rukojmím společnosti BusLine, jak se to již bohužel stalo Liberci a našemu dopravnímu podniku DPMLJ. Jde o desítky milionů ročně, které by kraj mohl investovat jinde,“ upozorňuje Jan Korytář, krajský zastupitel za Změnu pro Liberecký kraj a náměstek primátora Liberce.