Ve svém vystoupení premiér Bohuslav Sobotka zdůraznil především potřebu nové investiční strategie, která by měla být hotová nejpozději v roce 2020. Česká republika díky svému růstu už nespadá mezi méně rozvinuté státy, a proto bude podle předsedy vlády potřeba hledat nový investiční model bez prostředků z fondů Evropské unie.
Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky na Setkání lídrů českého stavebnictví:
Dámy a pánové,
přeji hezké dopoledne a děkuji za pozvání na tuto významnou akci. Vím, že tento panel je nazván, zda bylo či nebylo pro vládu stavebnictví prioritou. Když se podíváme na to, jak často se vláda zabývala tématy, které přímo nebo nepřímo souvisely s růstem a rozvojem českého stavebnictví, pak musím říci, že pro vládu to jednoznačně prioritou bylo.
Pokud se podíváte na legislativní kroky, které jsme museli podniknout a které jsme prosadili v Parlamentu, tak to to jednoznačně potvrzuje. Když jsem teď měl chvíli možnost poslouchat paní starostku z Třince, tak je evidentní, že se za čtyři roky zdaleka nepodařilo vyřešit všechny problémy, kterými je české stavebnictví zatíženo, ale my jsme museli začít ty věci rozmotávat postupně.
Jedno z prvních témat, kterému jsme se museli rychle věnovat, byla otázka posuzování vlivů na životní prostředí, protože tam jsme byli v situaci, kdy jsme neměli ukotvenou legislativu tak, aby do budoucna stanoviska, která se týkají EIA, nemohla být zpochybňována. Měli jsme zde velké množství staveb, které měly starou EIA a měly jsme zde prioritní stavby, u kterých bylo sporné, jestli musíme dělat nové posudky nebo ne. První důležitý krok, který jsme udělali, bylo to, že jsme tu věc projasnili a dnes po všech legislativních krocích, které se týkají posuzování vlivu na životní prostředí, zde máme ukotvenou legislativu a nemáme probíhající spor s Evropskou komisí. To je důležitá jistota pro všechny stavby, které běží nebo které se budou realizovat.
Druhá věc – dohodli jsme se na určitých prioritních strategických stavbách, které byly důležité z hlediska intenzity práce jak pro Ministerstvo životního prostředí, tak pro Ministerstvo dopravy. Cílem naší vlády je, aby se maximum z těchto prioritních staveb, na které jsme měli zrychlený režim EIA, zahájilo v letošním roce nebo na přelomu letošního a příštího roku. To byla druhá důležitá priorita. Jsem rád, že u řady z těchto staveb už běží výběrová řízení, už máme archeologické výzkumy a už máme stavební povolení. U řady těchto staveb se ale také ukazuje, že EIA nakonec byl ten nejmenší problém, protože EIA se podařilo vyřešit, ale následně jsme ještě museli dořešovat výkupy pozemků a samozřejmě všechny další přípravné kroky, které s tím souvisí, včetně například toho, že na D35 chtějí ještě zemědělci sklidit úrodu a teprve pak tam bude možné realizovat archeologický výzkum.
Takže druhá důležitá věc – stanovili jsme prioritní stavby, protáhli jsme je tím procesem, na všechny prioritní stavby už je stanovisko posouzení EIA, už tam postupně nabíhají stavební povolení a to si myslím, že je druhý důležitý výsledek.
Třetí věc, která se týkala priorit ve stavebnictví, bylo dočerpání evropských fondů. Jestliže pro tuto vládu byla priorita dočerpat evropské fondy a rozjet nové evropské fondy, tak to samozřejmě také souvisí se stavebnictvím v České republice, protože řada peněz šla do infrastruktury, do výstavby a tam si myslím, že se to také projevilo.
Když se bavíme a ptáte se, jestli pro vládu bylo prioritou stavebnictví, tak se chci také zmínit o nové věci, kterou naše vláda zavedla, a to byl příspěvek pro kraje na rekonstrukce silnic II. a III. třídy. Stalo se to poprvé v historii. Žádná minulá vláda to neudělala a naše vláda za čtyři roky uvolnila 10,4 miliardy korun na rekonstrukce silnic II. a III. tříd v krajích. To bylo také pozitivní pro růst stavebnictví, protože kraje měly připravené projekty a my jsme do značné míry využili potenciál právě těchto připravených projektů, včetně letošního roku, kdy vláda prozatím uvolnila zhruba tři miliardy korun na rekonstrukce silnic II. a III. třídy.
Jestli se ptáte, zda pro nás byla stavebnictví priorita, musím říci ano i v souvislosti s legislativou, která se odehrála, protože máme za sebou novelu zákona o zadávání veřejných zakázek, máme za sebou novelu stavebního zákona, která teď bude ve finále hlasována v Poslanecké sněmovně, a souhlasím s tím, že musíme vést koncepční debatu o tom, jak by měl vypadat nový stavební zákon. Všechny problémy, které zde byly popsány, včetně debaty, kterou jsme absolvovali a která byla poměrně tvrdá kolem novely stavebního zákona, a všechny poznatky a zkušenosti je potřeba využít v okamžiku, kdy se bude definovat koncept nového stavebního zákona. Tohle je samozřejmě úkol pro Ministerstvo pro místní rozvoj, které už na tom začalo pracovat.
Takže budeme mít za sebou dokončený cyklus klíčových legislativních změn. Ukazuje se, že to ale zdaleka nevyřešilo všechny problémy, na tom bude muset příští vláda pokračovat.
Poslední poznámka se týká investic obecně. Myslím, že je strašně důležité, aby pro příští rok, ale i v rámci rozpočtového výhledu byl dostatek finančních prostředků na investice, které nebudeme schopni profinancovat z evropských fondů. Samozřejmě využití evropských fondů musí být priorita pro všechny v příštích letech, které jsou před námi, ale pak jsou zde investice, které z fondů nezaplatíme a na ty musí myslet státní rozpočet včetně rozpočtu státního fondu dopravy. To teď bude i důležité rozhodnutí, které je před naší vládou, schválení rozpočtu a rozpočtového výhledu. Téma, které už bude spíše pro příští vládu, je připravit strategii, jak budeme financovat investice v okamžiku, kdy Česká republika bude mít nárok na menší množství peněz z evropských fondů. Je evidentní, že nás teď bude čekat diskuze o tom, na co budeme schopni použít příští evropské fondy a jak roste životní úroveň, tak jak roste ekonomika v České republice, tak je evidentní, že v příštích letech už bude nárok na menší objem finančních prostředků a vzhledem k tomu, že evropské fondy nám hodně pomáhaly v oblasti investic, v oblasti financování stavebních projektů, tak Česká republika potřebuje mít novou strategii v rámci veřejných rozpočtů, jak, z čeho a jakými programy nahradíme evropské fondy v okamžiku, kdy už tyto finanční zdroje v takovémto objemu nebudeme mít k dispozici.
Takže tolik alespoň několik poznámek k prioritám, které měla naše vláda. Předpokládám, že k těm ostatním věcem se podrobněji vyjádří přítomní ministři.
Děkuji.