Děkuji za slovo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové.
Já si dovolím ten návrh uvést velmi stručně. Jedná se o to, že dneska se pod pláštíkem tzv. fondů pro kvalifikované investory mohou schovávat jakékoli společnosti, které si dají tuto nálepku a zaregistrují své akcie na burze. Prakticky to znamená, že tyto subjekty, místo toho, aby své tučné zisky danily 19 %, spadnou do zvýhodněného daňového režimu, který je určen pro takzvané základní fondy. V zahraničí je běžné, že opravdu mají standardní fondy kolektivního investování daňové zvýhodnění, ovšem tam se jedná o subjekty, které jsou převážně určeny veřejnosti a mají diverzifikované investice. V tom, co se stalo v našem českém právním řádu, tak vlastně daňového zvýhodnění mohou používat subjekty, které původně byly řekněme nějakou developerskou společností. Ta si svůj developerský projekt zabalila do tohoto štítku – fond pro kvalifikované investory – formálně si akcie na burze zaregistrovala. S těmi akciemi se na té burze vůbec neobchoduje. V příloze důvodové zprávy máte přehled zhruba 30 subjektů, které tam aktuálně jsou. Takže žádné aktivní obchodování. Jsou to akcie, které jsou zpravidla drženy v rukou jednoho vlastníka. A to toho, kdo si takto účelově tu developerskou společnost přebalil. A je patrné z té tabulky, která je v příloze, že třeba při celkovém zisku těch subjektů kolem 4 miliard Kč, kterých dosáhly v minulém roce, tak ten daňový únik představuje částku zhruba kolem 600 milionů Kč. V současné době, podotýkám, protože těch fondů pro kvalifikované investory, které jsou aktuálně registrovány u České národní banky, je asi 160, takže to riziko, že se nám takhle začnou překlápět do režimu daňově zvýhodněných fondů další akciové společnosti, je poměrně vysoké. A proto žádám o podporu tohoto návrhu, který by spočíval ve vypuštění té výjimky.
Lapidárně řečeno, je to podobný institut, jako byl třeba v případě korunových dluhopisů. To znamená, ten zákon o daních z příjmů v tomto smyslu velmi jednoduše umožňuje překlopení do daňově výhodného modu, aniž by byly splněny nějaké podmínky, běžné pro toto daňové zvýhodnění v zahraničí.
Dovolím si doplnit ještě jedno konstatování. Já jsem se v této věci obracel přímo na ministra financí, pana Pilného. Posílal jsem vlastně naskenovanou část jeho dopisu, ve které, dovolím si citovat, vyjadřuje "souhlas s vypuštěním ustanovení § 17b, odst. 1, písmeno a zákona o daních z příjmů. Jediná pochybnost, která tam vznikla ze strany legislativně právního odboru bylo to časování. Je pochopitelné, že pokud by tady tento návrh prošel i 2. čtením na půdě Senátu, tak už to nestihne projednat stávající Poslanecká sněmovna. Takže v tomto smyslu avizuji, že bych potom požádal o odročení toho 2. čtení, pokud by tento návrh 1. čtením prošel, tak, aby to dostala k projednání už nová sněmovna. A s tím by potom souvisel i posun v té lhůtě účinnosti.
Takže k tomu na úvod k tomuto návrhu, děkuji za pozornost.