Třídenní cesta statutárního náměstka hejtmanky Víta Rakušana oblastí Brd a Podbrdska dnes začala v Mníšku pod Brdy. Právě k němu oblast Podbrdska sahá. Už dříve tu byly dva pokusy o zřízení agentury, která by činnost v Brdech koordinovala. Jeden vzešel od města Příbram a druhý od agentury Ekologické centrum Orlov.
„My fandili tomu, aby projekt vznikl zespoda, ale to se ukázalo jako nemožné. Vznikla nesmyslná konkurence a přetahování se,“ vysvětluje náměstek hejtmanky Vít Rakušan, proč se Středočeský kraj rozhodl do situace v Brdech vstoupit.
„Rozhodně to ale není tak, že bychom chtěli něco obcím a odborné veřejnosti diktovat, naopak, kraj nastupuje ve chvíli, kdy tu nebyla jiná možnost. V jiných destinačních agenturách například není vůbec přítomen,“ ujistil starosty Vít Rakušan. Středočeský kraj nechce být hlavním členem, chce být pouze jedním z členů destinačního managementu.
„Chceme přesvědčit i agenturu Orlov, že nejsme konkurence, ale chceme být tou střechou, která zaštiťuje jejich lokální aktivity. A chceme, aby se členem našeho spolku stal i Plzeňský kraj,“ dodal náměstek V. Rakušan.
Bez ohledu na to, zda se Plzeňský kraj do plánované destinační agentury zapojí, je však koncepce, s jakou Středočeský kraj přichází, jasná. Přejímá z „příbramského modelu“ rozsáhlé pojetí koordinovaného území, ale už ne procesní způsob rozhodování.
Představa kraje je, že by každá obec ročně dávala do agentury 10 korun za obyvatele, minimálně však 5 tisíc korun. Kraj by byl rád, aby se obce sdružily do spolků, které tak budou schopny účinněji prosazovat své zájmy a představy.
A co má vlastně destinační management dělat? Rozvíjet oblast, popularizovat ji tak, aby byla vnímána jako turisticky atraktivní. Středočeský kraj plánuje investovat do agentury pro Brdy a Podbrdsko 600 tisíc korun, což je mnohem více, než se dává do jiných obdobných managementů, kde se tato částka pohybuje okolo 200 tisíc korun.
V ideálním případě by agentura měla podle náměstka Víta Rakušana vzniknout do konce roku.