dá se říci, že karty jsou v tuto chvíli rozdány. Nejde jen o výsledky, resp. čísla, které obdržely jednotlivé subjekty. Před vítězem voleb ANO 2011 stojí nelehký úkol o sestavení vlády. Zatím se přílišná vstřícnost dalších v pořadí subjektů, které se dostaly do sněmovny, nejeví. A před ANO je úkol více než Sysifův: přesvědčit aspoň některé, že kromě "bla, bla, bla" je ve hře i něco více.
Propad ČSSD je o to děsivější, že voliči na "balíky peněz" valící se jim v ústrety se jakoby minuly účinkem, a voliči si nakonec vybrali policejně obviněného A. Babiše. Jeho po r. 1989 úspěch je prostě nadchnul do té míry, že veškerý sociální účinek odhodili v dál a vizí se pro ně stala "komerce všehoschopného velkopodnikatele", jehož zvolení fakticky legitimizovalo polistopadový vývoj u nás. Tedy včetně privatizace se všemi jejími negativy, včetně trestné činnosti. Voličovo uvažování tak podlehlo účinkům komerce a "koblihovému efektu". Zda volič domyslel důsledky své volby? No, nemusel. Svoboda a odpovědnost nemusejí nutně kráčet ruku v ruce. A nekráčejí. Pořád se přeci někdo směje nakonec... Kdo se bude smát nakonec v takto rozdaných kartách po těchto volbách, zatím zůstává nezodpovězeno.
Tradiční koncept dělení "levice-pravice" však - zdá se - pohřbila sama levice. KSČM by stálo za to popřát do dalších let hodně zdaru, protože takový výsledek po 28-leté vládě kapitalismu ještě neudělala. A kdo za to může, že? Voliči jí vystavili takový účet, že někteří z jejích mluvčích z toho mají "hlavu v pejru". Prostě se do té sněmovny nedostali a co teď... No, v Praze např. pro KSČM není blaze. Ta Praha je fakt divná!
Ale nebuďme škarohlídi. Než však ale vidět "Jánošíkovskou symboliku" v SPD, to raději hledat zdroje a perspektivy v pirátském počínání. Politická i mentální mapa v ČR se poněkud rozhýbala. Problém co dál však začíná někde tam, kde se zjednodušeně řeklo: voliči ty programy stejně nečtou. Odtud je pak k populismu nejhrubšího zrna už jen kousek. Nejen politické elity mají problémy s vizemi, také voliči. Nevědí totiž, cože to taková vize vlastně je a "kolik to stojí". Jenže všechno se opravdu koupit nedá. A vize o dalším směřování naší společnosti se zatím omezily na vylepšeném obalu o "bla, bla, bla".