Obrana měla problémy s nevyčerpáním rozpočtu i v minulých letech a bývalý ministr obrany Stropnický byl za to často oprávněně kritizován.
Na základě těchto skutečností si kladu otázky, co tedy na pozici ministra obrany Martin Stropnický celé uplynulé období dělal a jak vlastně ministerstvo řídil? Proč nedošlo ze strany odpovědných pracovníků civilně-správní části MO k důsledné přípravě a souboru opatření vedoucí ke zkrácení celého procesu výběrových řízení, nákupů a akvizic? Proč nedošlo ze strany tehdejší vládní koalice ČSSD, ANO a KDU-ČSL ke změně ZZVZ, který by celý proces zjednodušil? Na co je tedy závazek NATO vydávat na obranu 2% HDP, když dlouhodobě od roku 2004 vydáváme cca 1% HDP, tedy polovinu, a z této poloviny není MO pod vedením ANO schopno utratit ještě další desetinu a jak relevantní jsou tedy argumenty, že za rok 2017 došlo k navýšení rozpočtové kapitoly MO o více než 10% oproti předcházejícímu roku, když je pak více než 4 miliardy nedočerpáno? A co na to velení armády? A je tedy hnutí ANO vůbec schopné uvedený složitý resort řídit, když ministryně obrany Karla Šlechtová se nyní učí znát vojenské hodnosti?
Pravda se ukáže při zítřejším sněmovním klíčovém hlasování o vyslovení důvěry vládě Andreje Babiše. Stanovisko poslaneckého klubu SPD je jako vždy jednoznačné. K návrhu programového prohlášení vlády máme výhrady včetně personálních obsazení některých ministerstev a ministerstvo obrany je jedním z nich.
Ing. Radovan Vích
poslanec a místopředseda výboru pro obranu