Právě v Karlovarském kraji, jejž Rudolf Chlad ve Sněmovně zastupuje, jsou reklamní nabídky psané výlučně v azbuce velkým problémem. Stěžují si na ně tamní občané, vadí i lázeňským hostům a turistům. Problematika se ale týká i mnoha dalších krajů, především velkých měst a pohraničí. Zahraniční podnikatelé dnes totiž mohou naprosto legálně zveřejnit reklamu s nabídkou svého zboží nebo služeb pouze v cizím jazyce. „Nerespektují fakt, že podnikají na území České republiky. Nemusí češtinu vůbec použít,“ říká poslanec Rudolf Chlad.
„Účelem návrhu není diskriminace žádného jazyka, ale narovnání podmínek a stanovení pravidel při umísťování nápisů a reklam v cizím jazyce. Ad absurdum by bez novely někde mohla být diskriminována naopak právě čeština,“ dodal poslanec, který o svém návrhu jednal i s předsedou Sdružení měst a obcí, europoslancem Oldřichem Vlasákem, s předsedou Asociace krajů ČR poslancem Michalem Haškem a také s vládní Zmocněnkyní pro lidská práva Monikou Šimůnkovou.
Na novele se podílel rovněž primátor Karlových Varů Petr Kulhánek (Karlovarská občanská alternativa) a další. „Město nemá pravomoc s tím cokoliv udělat. Nemůžeme vyhláškou nařídit, aby vedle zveřejněného cizojazyčného textu umístili i text český,“ potvrdil primátor Kulhánek.
Návrh zákonů, který ochraňuje národní jazyk, už přijala minimálně desítka států Evropské unie. A to včetně Slovenska, které úpravu schválilo před dvěma lety. Český zákon ale na rozdíl od slovenského řeší pouze a jedině cizojazyčné nápisy. Zákon navrhuje, aby byly oba nápisy v jazykových mutacích stejně velké a obsahově shodné.
Dohlížet na dodržování pravidel by měly živnostenské úřady. Pokud bude zákon schválen, cedule psané výhradně v cizím jazyce získají český ekvivalent do čtyř měsíců. Za porušení by pak mohla padnout až pětimilionová sankce.