Pohlédněme pravdě do tváře. Kdyby bylo možné vyhrávat volby okázalým moralizováním, veřejným sebedojímáním nad vlastní ušlechtilostí nebo nadáváním voličům konkurence, tak by nám od listopadu 1989 vládlo Občanské hnutí, pak Unie svobody a nakonec TOP09. K tomu zjevně nedošlo, takže po téměř třiceti letech můžeme mít za empiricky ověřené, že tudy cesta nevede.
Andrej Babiš pod tlakem médií nebo demonstrací neodstoupí. Nemá totiž proč. Předchozí premiéři nebo ministři rezignovali buď z vlastního přesvědčení (Babiš tuto sebekritiku nemá) nebo pod talkem vlastní strany (to se u Babiše stát nemůže, ANO je jeho majetkem) nebo pod tlakem koaličních partnerů (to se Babišovi také nestane, ČSSD i KSČM udělají cokoli pro udržení se ve funkcích).
Vše je dáno volbami. Andrej Babiš má bezpečnou nadpoloviční většinu ve Sněmovně. A průzkumy veřejného mínění nesignalizují nějaký úpadek preferencí ANO. Jak tedy Andreje Babiše porazit?
Nezbyde nic jiného, než porazit ho na jeho nejcitlivějším místě. Tedy porazit ho ve volbách. Vlézt mu do zelí, přebrat mu část voličů.
Voliči nevolili ANO z nějaké morální zvrhlosti nebo sadomasochismu. Politika je o prosazování zájmů! Voliči ANO se prostě domnívali, že Babiš se zasadí o jejich zájmy lépe než jiní.
A nemějme jim to za zlé. Mravní rozhořčování se méně úspěšných politiků nad tím, že lidé „prodávají demokratické ideály listopadu za koblihu“ jsou nemístné, kontraproduktivní i hloupé. Co je špatného na tom, že lidé od svobodné společnosti očekávají vyšší životní standart a uvěří tomuto prodejci iluzí?
Neopakujme chyby Národních demokratů z První republiky. Ti měli kandidátky plné zasloužilých legionářů a odbojářů, spisovatelů a universitních profesorů. Jenže zdaleka neuspěli tak, jak očekávali. Karel Kramář poté zahořkl a v politice prosazoval dost nereálné věci, skoro až hlouposti. Uspěli zdánlivě přízemní prosazovači obecných zájmů od agrárníka Švehly s venkovany, sociální demokraté s dělníky a národní socialisté s živnostníky.
Jedinou, ale zaručeně úspěšnou metodou jak porazit Andreje Babiše je zkrátka předložit takovou programovou a personální nabídku, aby tato oslovila i nezanedbatelnou část jeho stávajících voličů. Vše ostatní je kulatý čtverec.