Jiří Oberfalzer

  • ODS
  • Beroun
  • místopředseda Senátu
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,69. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.12.2018 16:06:00

Nevidím řešení, jak do posudkové služby dostat více lékařů

Nevidím řešení, jak do posudkové služby dostat více lékařů

Projev na 4. schůzi Senátu 20. prosince 2018 k zákonu o sociálním zabezpečení

 Mám jenom poznámku. Včera jsem avizoval, že jsem před dvěma, třemi lety úspěšně usiloval o změnu služebního zákona ve věci zachování pracovní příležitosti a funkce některých klíčových státních organizací a institucí, jako byla zejména Česká správa sociálního zabezpečení, šlo o kvalifikační předpoklady. Tohoto mého v zásadě jednoduchého návrhu využilo ministerstvo vnitra k celé řadě dalších změn. Těmi již zdržovat nebudu, o těch jsem se zmiňoval včera. Ale ministerstvo práce a sociálních věcí tam tehdy navrhovalo odklad účinnosti právě věkové hranice pro lékaře lékařské posudkové služby, z důvodu, že jich je již ve velkém počtu u hranice 70 let a že by to mohlo posudkovou službu ohrozit.

Navrhovali čtyři roky, myslím si, že to byla právě paní poslankyně Maxová, která vystoupila proti tomu a lhůtu zkrátili. A já jsem očekával, že ministerstvo přijde s nějakou novou koncepcí nebo s nějakým plánem, jak zajistí lékařskou posudkovou službu. A přichází nyní tedy s tím, že ji vlastně vyjme ze služebního zákona, což mně nějak principiálně nevadí, lékaře to samozřejmě staví do jiného postavení, a tím se vyhne věkové hranici.

Čili je to ovšem řešení, jak nechat – a teď mi odpusťte ten výraz – lékařskou posudkovou službu přestárlou, a nevidím v tom příliš řešení, jak do ní dostat více lékařů. Myslím si, že by měl být na to koncept trošku širší, než jenom takovéto administrativní opatření a že by se měla hledat cesta, jak zapojit praktické lékaře do této služby, jak rozšířit okruh lékařů, kteří tuto službu mohou poskytovat, samozřejmě s odpovídajícím systémem vzdělávání. Ale já těmto detailům až tolik nerozumím, takže tuto reformu nechci navrhovat. Ale očekával jsem tenkrát, a byla to předchozí vláda, která v podstatě narazila se svým návrhem. A tak jsem si myslel, že již tehdejší paní ministryně zahájí nějaké přípravy a že nová paní ministryně už nám ukáže nový systém.

Ale toto je opatření, kterému rozumím a nechci mu bránit. Ale zase je to jenom hašení ohně a není to tedy zásadní koncept, který by nám zajišťoval dlouhodobou udržitelnost této důležité služby.

To je tato mírně kritická poznámka.

Pak k odkladu elektronických neschopenek. Nebudeme tady asi usilovat o to, abychom trvali na původním termínu, když dostáváme jasnou zprávu, že to nemůže fungovat, že to není připravené. Ale dovolte mi obecnou poznámku k těmto významným velkým konceptům, a netýká se to jenom této vlády, ani této paní ministryně, ale i vlád předchozích, zejména té předcházející, kdy veliké koncepty a průlomové změny fungování některých služeb státu se odkládají, protože se prostě nestihnou. A pak se tedy ptám, proč jsou jim dávány termíny, které se ukazují téměř vždy jako nesplnitelné a proč se tedy rovnou na to nevyčlení více času, anebo, jestli to funguje tak, jak u mnohých, že se věci řeší, až když opravdu hoří, čili na poslední vteřinu a nikoli s tím výhledem, že máme nějaký termín, ke kterému máme být hotovi.

Jinak si všimněte, že nenavrhuji nic, ale jenom jsem si nemohl nepovšimnout těchto dvou aspektů.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama