Dále v letošním roce přistoupil Ústavní soud k nebývale extenzivnímu výkladu regulačních pravomocí obcí a možnosti regulace hazardu ze strany obcí rozšířil na v podstatě neomezené. A to je dobře.
V novele loterního zákona neřešenou otázkou zůstalo zdanění hazardu. V legislativním procesu tou dobou už šla novela zákona o dani z příjmu, který zdanění hazardu řeší. O samotném zdanění hazardu se mluví dlouho a není pochyb o tom, že je to jediná cesta, jak definitivně zrušit dnešní neprůhledné a zneužívané odvody, nahrazující daň. Zdanění přitom může platit už od roku 2012. Vládní návrh z dílny Ministerstva financí, který nyní leží na stole, od 1. ledna hazard zdaní standardní 19 % daní z příjmu, zavede zvláštní odvod „z obratu“ loterních firem ve výši 20 % a především zruší odvody na „veřejně prospěšné účely“, které v platném znění zákona znamenaly zneužívání stovek milionů korun ročně.
V době všeobecné shody na potřebě zdanění se objevil návrh poslance Babáka (VV) a Svobody (ODS), který vybrané prostředky zdánlivě spravedlivě rozděluje na tři díly: 1/3 má zůstat příjmem obcí, 1/3 má být příjmem ministerstva školství na financování sportu, a poslední 1/3 příjmem loterních společností, které je dále podle svého uvážení rozdělí.
Rozdělení na třetiny? Nesmysl
Už na první pohled ale toto rozdělení na třetiny nedává smysl. Nejenže by tato změna de facto zrušila zdanění (protože potom by výběr nebyl příjmem státního rozpočtu), ale třetinu rozpočtu, asi dvě miliardy korun, směřuje právě a jedině do sportu. Na úkor kultury, vzdělávání, zdravotních či sociálních služeb.
Co je ale ještě horší, je poslední třetina, určená na dobročinnost. Ta je totiž formulována prakticky stejně, jako dnešní „veřejně prospěšné účely“ – navzdory tomu, že právě jich nás přitom má zdanění hazardu zbavit.Pozměňovací návrh poslance Babáka a Svobody tak v podstatě znamená, že by zůstal zachován dnešní nepřehledný systém, kdy stovky milionů ročně plynou na automobilové závodní týmy, komerční muzikály nebo do nedohledatelných sdružení bez jakékoli vykazované činnosti.
Podporujeme vládní návrh
Vládou navržené zdanění hazardu je přitom mnohem jednodušší, průhlednější a spravedlivější. Z vybraných daní by měly být posíleny dotační kapitoly MŠMT, MK a MPSV, a výraznou část peněz pak dostanou rozpočty obcí, které „zlo“ generované na jejich území hazardem musí bezprostředně vyvažovat. A pokud jde o dobročinnost samotných loterních firem, ta bude pokračovat v podobě standardních darů, neboť se zvýší maximální limit pro odpočet darů na 10 % z dnešních 5 %, což podle odhadů přinese další miliardu korun pro ty, kteří pomoc potřebují.