rád bych vás seznámil se svým pozměňovacím návrhem, který je v systému uveden pod číslem 2709 a jehož podstatou je zrušení tzv. tržních podílů při distribuci léků. A je velmi jednoduchým způsobem v tomto pozměňovacím návrhu uložena povinnost distributorům, potažmo výrobcům dodat do 48 hodin lék do jakékoli lékárny tak, aby se dostal včas k pacientovi.
Krátce bych to okomentoval. Důvodovou zprávu máte jako součást pozměňovacího návrhu, takže číst ji nebudu. Ale krátce bych okomentoval potřebu zrušení tržních podílů u distributorů. Ta se dostala do zákona zhruba před třemi lety. Byl to velmi komplikovaný proces. Eufemisticky věřím, že hlavním důvodem byla víra některých poslanců a snad i ministerstva tehdy, že by tržní podíly mohly přispět k lepšímu zásobování léky na našem trhu. Tříletá praxe ukázala, že tomu tak není, že se z toho vyvinul samostatný parazitický byznys, který činí podle mých informací ročně zhruba 3,3 miliardy korun. Převedeno na den - každý den, o který tento návrh odsouváme, tak z našeho systému mizí léky v hodnotě zhruba 10 milionů korun.
Problém tržních podílů spočívá v tom, že někteří distributoři si pro sebe utrhli nějaké podíly. To by samo o sobě nebylo ještě tak zlé, kdyby nezjistili, že vlastně reexport neboli vývoz léků, které přišly do České republiky pro potřeby českého pacienta a českých lékáren, je daleko výnosnější než to do těch lékáren dodat. A to číslo, o kterém jsem už hovořil, přes 3 miliardy ročně, hovoří za vše.
V celém systému od výrobce přes distribuci až po lékárnu má každý článek své zastoupení, má každý článek svou přidanou hodnotu. To znamená výrobce vyrábí lék, to je bezesporu přidaná hodnota. Distributor skladuje, redistribuuje, rozváží - také přidaná hodnota. Lékárník eviduje, vydává, radí - přidaná hodnota.
Dokud se jednalo o drobné reexporty, tak si myslím, že to ten systém dokázal unést, to znamená, když lékárníci, distributoři tu a tam vyčíhli dobrou příležitost k tomu, aby některé léky zase vyvezli ven za vyšší cenu, tak se to dalo pochopit. Ale je tady pár distributorů, kteří si z reexportu léků udělali prostě hlavní byznys. Mimochodem jsou to ti, kteří vám píšou dopisy a říkají, jak to bude hrozné, když se ty tržní podíly zruší.
Chtěl bych vám říct, že tento pozměňovací návrh má podporu Ministerstva zdravotnictví, má podporu Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a má podporu Hospodářské komory v sekci zdravotnictví. Tržní podíly se prostě vymkly kontrole. A jestliže dneska pláčeme nad tím, že nejsou léky v lékárnách, že zejména malé, regionální lékárny nedostanou léky pro své pacienty, jestliže pláčeme nad tím, že naši pacienti nedostanou některé léky, protože jich je nedostatek, tak to většinou není způsobeno tím, že by léky nebyly, ale je to způsobeno tím, že pro reexportéry je prostě daleko lepší byznys, když ty léky vezmou a vyvezou je zase ven, kde je prodají mnohem dráž, protože jak víte, u nás jsou ceny léků regulovány, to znamená ceny léků v České republice jsou nižší, než jsou v okolních státech.
Déle se k tomu teď nebudu vyjadřovat. Myslím si, že to ještě vyvolá velkou diskusi. Ukazuje se, že ti, kteří jsou nositelem tohoto parazitického byznysu, mají dost mediální i argumentační síly na to, aby zpochybnili tento záměr na zrušení tržních podílů. Ale ke svému návrhu se potom přihlásím ještě v podrobné rozpravě.
Děkuji vám.