Stavební dozor a kontroloři kvality stavby se dnes musí spoléhat na stavební deník ve fyzické podobě, který je až do ukončení stavby v rukou zhotovitele. Pokud se stavební deník ztratí nebo je zničen, jako v případě propadlé dálnice D47 v Ostravě, nedisponuje stát žádným důkazním materiálem. Dnes projednaný návrh dá možnost nepřetržitého vzdáleného přístupu ke stavebnímu deníku nebo přikládání fotodokumentace k zápisům. Krom toho elektronický stavební deník umožňuje přístup k dalším informacím: Instalace meteorologické stanice a doprovodné informace o počasí na stavbě znamenají lepší přehled o vhodnosti použití technologických postupů. Informace v reálném čase, lepší podmínky pro případné reklamace a výrazné rozšíření stavební dokumentace jsou hlavní faktory, které přispívají ke zkvalitnění a zefektivnění procesu výstavby a transparentnímu prostředí.
Vzhledem k částkám, které stát do výstavby infrastruktury vkládá, je urychlené přijetí zákona v zájmu vlády, které bojuje s plněním rozpočtu, i občanů, jejichž daně jsou zdrojem financování veřejných staveb. V případě, že by návrh podrobila Sněmovna obstrukcím, může „hra“ o pozitivní PR znamenat stamiliardové škody.