Ing. Vladislav Vilímec

  • ODS
  • Kdyně
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,55. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.06.2019 23:07:00

Ne všechny výdaje, které obsahuje strategie, jsou skutečně reálné

Ne všechny výdaje, které obsahuje strategie, jsou skutečně reálné

Projev na 9. schůzi Senátu 12. června 2019 k rozpočtové strategii sektoru veřejných institucí na léta 2020-2022

 Vážené paní senátorky, páni senátoři, vážená paní ministryně,

tak strategií je mnoho ve všech možných oblastech, já bych v tomto případě úplně nevinil paní ministryni, že ten dokument nazvala Rozpočtová strategie, protože to vyplývá ze zákona o rozpočtové zodpovědnosti. Ministerstvo financí musí dělat tu rozpočtovou strategii. Ale... Dokonce nechci tady kritizovat ani ten pravděpodobný makroekonomický scénář těch hlavních ukazatelů, zrovna v den, kdy náš výbor projednával tuto rozpočtovou strategii, tak jsme byli také na jednání s ČNB, nebo s Bankovní radou ČNB, tam musím říci, že ČNB je o něco optimističtější v těch výhledech, než je tedy opatrné ministerstvo financí. Takže to jenom uvádím na okraj věci. Shodneme se na tom, že ten cíl, který je stanoven, je tedy v této strategii předpokládáno, že bude dosažen, samozřejmě se mi nelíbí, když porovnáte konvergenční program z minulého roku a z letošního roku, tak ten letošní konvergenční program je jaksi pesimističtější, než byl ten z toho minulého roku. Ale každá strategie kromě těch pěkných čísel, které se nějak vypočítávají, výdajové rámce, tak musí mít nějaký reálný obsah. Za těmi čísly musí být reálné výdaje. Když se pak podíváte na ty jednotlivé podkapitoly, když to řeknu, ty finanční vztahy toho státu, státního rozpočtu a státních fondů, třeba k rozpočtům úřední úrovně, k rozpočtům vysokých škol a podobně, tak já tam, řekněme, ty strategie vládní moc nevidím. Takže to samozřejmě vedlo i výbor k tomu, že jsme to jednak podrobně projednávali za účasti pana náměstka Karla Tylla, nemohli jsme si nevšimnout, že v některých těch oblastech, jako je třeba oblast finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům třeba krajů, v kapitole ministerstva práce a sociálních věcí, jsou tam navrhovány prostě objemy naprosto nedostatečné. V zásadě ten problém, který se teď nějak řeší, ohledně financování sociálních služeb, nemyslím si, že zrovna šťastně, já jsem přesvědčen, že dvě miliardy jaksi ve více než bilionovém rozpočtu se najdou bez nějakých problémů, ale to tady nechci rozebírat. Ale přece stejný problém bude v příštím roce, za dva roky, za tři roky. To nebude tak, že budou výdaje na sociální služby se snižovat. Přesto ta strategie vychází z toho, že ty finanční vztahy v sociální oblasti ve vztahu ke krajům, a to jsou pouze sociální služby, budou buď na úrovni, na které byly v minulém roce, nebo se budou dokonce mírně snižovat. Takže to já nepovažuji za reálné naplnění té strategie. Samozřejmě podobné je to v případě školství, kde také vládní představa, teď nevím, jestli v roce 2021, je průměrný plat 45 tisíc ve školství. Když se podíváte na ty objemy a na ty finanční vztahy ke krajům, které tzv. rozdělují ty peníze, tak já tam nevidím, že bychom se dostali na 45 tisíc. Buď by muselo být méně škol, nebo nějaké další úspory ve výdajích ve školství. A mohl bych samozřejmě pokračovat, vysoké školy a další instituce.

To nás vedlo k tomu, že jsme upozornili na politický vzkaz. Senát upozorňuje vládu, že strategie v těchto případech neobsahuje reálné výdaje, které určitě nastanou se stoprocentní jistotou. A strkat hlavu do písku jako pštros si myslím, že není úplně ideální. To je na dokreslení usnesení výboru pro hospodářství.

Probírali jsme to, stejně tak je to v případě třeba zdravotních pojišťoven, otázky platby za státní pojištěnce. Dokonce strategie přiznává, že se nezabývá tím, že to neřeší, že neřeší otázku případné valorizace plateb. To považuji za chybu, považovali jsme za potřebné, aby Senát na to upozornil. Nemůžeme v tuto chvíli měnit strategii, ani to neschvalujeme, bereme ji na vědomí nebo maximálně ji nemusíme brát na vědomí.

Chceme upozornit ministerstvo financí, upozornit stát, že ne všechny výdaje, které obsahuje strategie – a ta obsahuje výdajové položky, jsou skutečně reálné. Ostatní věci – mám tady toho hodně, ale nechci úplně zdržovat. Probírali jsme to s panem náměstkem Tylem celkem na takové poměrně velmi odborné bázi. Samozřejmě jenom snad jedna poznámka. Svého času, už jsem byl senátorem, jsme tady schvalovali – zamítli jsme to a vrátilo se to řekněme s novelou zákona o zrušení Fondu národního majetku. Zákon připouštěl, že peníze na zvláštních účtech ministerstva financí se převedou do běžných příjmů státního rozpočtu. Samozřejmě, že strategie počítá s tím, že každoročně ze zvláštních účtů ministerstvo financí za příjmů tzv. miliardových se přesune 15 mld. Kč. To znamená, že obava, kterou Senát měl, se naprosto naplňuje. Ale teď tady nechci skutečně mluvit hodně odborně, protože nechci to ani zdržovat, pouze na konto vysvětlení paní ministryni, proč výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu vedle toho obligátního bere na vědomí také přistoupil i k upozornění, že v určitých kapitolách a především ve vztahu ať už ve vztahu k vysokým školám, ve vztahu ke krajům, obcím, výdaje nejsou naplněny reálným způsobem.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama