Mgr. Bohuslav Sobotka

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.11.2011 14:19:22

Místo omezování hazardu se teď vede bitva o jeho výnosy

Místo omezování hazardu se teď vede bitva o jeho výnosy

Chtělo by se říci se Švejkem: „Tak se nám debata o regulaci hazardu (ne)pěkně posunula, paní Müllerová“.

 Když jsem v roce 2005 předkládal novelu loterijního zákona, která měla dát poprvé obcím možnost zcela vymístit hazard z jejich katastru, byla debata o regulaci hazardu v úplně jiné poloze, než je dnes.

Až do roku 2010 byl tlak na silnější regulaci hazardu veden nezpochybnitelnými etickými motivy, jež symbolizovali starostové, kteří chtěli omezit či zakázat provoz hazardních her ve své obci, ale zákon jim to neumožňoval. Mělo se automaticky za to, že když se pravomoc povolovat různé hrací automaty a kasina převede ze státu na obce, které jsou přímo konfrontovány s negativními dopady kolem hazardu, regulace se zpřísní a heren ubude. Osobně jsem byl o tom přesvědčen také, a proto jsem jako poslanec několikrát stál v čele legislativních iniciativ, které se posílení pravomocí obcí snažily, a jsem rád, že se nám to nakonec (navzdory tlaku hazardního průmyslu) povedlo!

Dnes se ale situace začíná měnit a je otázka, zda převedení regulace na obce povede skutečně k tomu, že příležitostí k hazardním hrám opravdu ubude a omezí se sociální problémy, s hazardem spojené. Místo debaty o tom, jak herny zrušit, se dnes vede spor o to, jak rozdělit jejich odvody. Jistě cítíte ten významový posun. Ze zrušené (zakázané) herny totiž žádné odvody nejsou a nebudou.

Místo omezování hazardu mají obce (podle Gazdíka, Kalouska spol.) dostat větší ekonomické pobídky k tomu, aby ho pěstovaly. Posiluje se tak zřejmý střet zájmů a závislost obcí na tomto kontroverzním zdroji příjmů. Regulátor hazardu, obec, je odměňována za to, že hazardu co nejvíc povolí. Jak to asi v praxi dopadne? Troufám si tvrdit, že i když mají obce právo hazard na svém katastru zcela omezit (to je správné, prosazuji to od roku 2005), udělá to jen naprosté minimum z nich. V současné ekonomické mizérii bude každá koruna dobrá. Co na tom, že ji dodají gambleři, co na tom, že tím budou trpět jejich rodiny, co na tom, že na hazard je navázána i kriminalita, včetně prostituce a krádeží. Pod tlakem TOP 09 se regulace hazardu zvrhává ke svému pravému opaku. Pěstování pro výnos. Peníze z hazardu najednou nesmrdí…

Jaké by bylo správné řešení? Podíl obcí na výnosech hazardu by neměl přesáhnout jednu třetinu. Zbytek by měl končit ve státním rozpočtu prostřednictvím standardního zdanění. Bude tak oddělena funkce regulátora (obec) od toho, kdo bude v zásadě anonymně získávat většinu výnosů z provozu hazardních her (stát). Sníží se tak opravdu nepříjemný střet zájmů, který nyní budou muset řešit zastupitelstva obcí po celé zemi. Pokud budou obce méně ekonomicky motivovány k tomu, aby hazard povolovaly, a současně ho budou moci zakázat, heren skutečně ubude. A stát může dát (možná dokonce nižší) výnosy z hazardu transparentně na sport a sociálně preventivní aktivity.

A ještě několik poznámek k tomu, co se nyní děje kolem novely loterijního zákona:

Senátoři ČSSD opraví v Senátu vládní návrh daňové reformy, trvá přitom na zajištění financování sportu z výnosů hazardu a odložení účinnosti na rok 2015. ČSSD ale odmítá pokrytecké obviňování ze strany TOP 09, která hovoří o tom, že se ČSSD stala při hlasování o tzv. daňové reformě součástí jakési „hazardní koalice“. ČSSD trvale hlasovala a vždy hlasuje pro všechny návrhy, které směřovaly a směřují k posílení regulace hazardu. V tomto případě nešlo o regulaci, ale o rozhodnutí, zda z výnosů hazardu bude garantováno financování sportu, který dnes v naší zemi prochází vážnou finanční i organizační krizí. Poslanci ČSSD hlasovali v souladu s dlouhodobými programovými prioritami ČSSD, které počítají s tím, že by významná část výnosu z hazardních her měla být použita právě na řešení financování sportovních organizací, včetně podpory mládežnického sportu a sportovních aktivit na venkově.

Je nutno připomenout fakta:

Zákon byl, včetně nyní zjišťovaných legislativních chyb, schválen výhradně hlasy ODS, TOP 09 a VV. Pokud měli poslanci TOP 09 ke konečné podobě zákona výhrady, neměli pro něj hlasovat stejně, jako pro zákon nehlasovali poslanci ČSSD. Zákon by pak nebyl vůbec přijat.

V průběhu projednávání zákona v Poslanecké sněmovně byla podána celá řada pozměňujících návrhů, které se týkaly zejména úpravy regulace hazardu. V naprosté většině se jednalo o návrhy, předkládané koaličními poslanci. Pozměňující návrh, který mění současnou situaci při použití výtěžku z hazardu tak, že jednu třetinu ponechává obcím, druhou třetinu posílá ve prospěch sportu na zvláštní účet ministerstva školství, a poslední třetinu umožňuje provozovatelům poskytnout po schválení ministerstvem financí na veřejně prospěšné účely, předložili koaliční poslanci z ODS a VV. Tento návrh schválil rozpočtový výbor, v němž má opět výraznou většinu vládní koalice. Ministr financí Kalousek do celého tohoto procesu nijak nezasahoval, ačkoliv k tomu měl řadu příležitostí.

I tento návrh rozpočtového výboru, kolem něhož se vede debata, je pozitivní změnou oproti současnému platnému legislativnímu stavu, neboť nyní rozdělují provozovatelé hazardu 100% výtěžku bez jakéhokoliv schvalování ze strany ministerstva financí.

Schvalování tzv. daňové reformy doprovázel legislativní chaos a snaha vládních poslanců měnit řadu důležitých ustanovení, včetně účinnosti, na poslední chvíli. Podobný legislativní zmatek bohužel doprovází všechny tzv. vládní reformy a zvyšuje pravděpodobnost, že zákony budou obsahovat velké množství chyb. To se stalo i v případě tzv. daňové reformy. Koalice poslala do Senátu legislativní zmetek a paskvil. Je dobré připomenout, že jak předkladatel zákona, tak zpravodaj, kteří řídili závěrečné hlasování, byli opět z řad vládní koalice.

Jediný důvod, proč při hlasování na plénu Poslanecké sněmovny jeden z pozměňujících návrhů rozpočtového výboru podpořil celý poslanecký klub ČSSD, byla obava ČSSD o zajištění financování sportu v příštích letech. V současné době jdou ročně na podporu sportovních aktivit v rámci prostředků na veřejně prospěšné účely z hazardu více než 2 miliardy korun. Pokud by byl zákon schválen v podobě, jak to prosazovala TOP 09, sportovní prostředí by o tyto prostředky nenávratně přišlo. Navrhované řešení, které poslanci ČSSD podpořili, je zcela transparentní. Třetina výnosů z hazardu by měla směřovat na zvláštní účet ministerstva školství, které by tyto prostředky následně rozdělilo ve prospěch sportu.

Je dobré rovněž připomenout, že to byla ČSSD, která od roku 2005 trvale předkládala návrhy zákonů, směřující k posílení regulace hazardu a zvýšení transparentnosti použití výtěžku z hazardních her a loterií. Před volbami v roce 2010 byl návrh ČSSD na regulaci hazardu schválen jak v Poslanecké sněmovně, tak Senátu. Vetoval ho však prezident republiky a to ve chvíli, kdy jeho veto už nemohla rozpuštěná Poslanecká sněmovna přehlasovat. Prezident republiky tak daroval hazardu celý rok 2011 bez přísnější regulace. Aniž ho za to kdokoliv, mimo ČSSD, tehdy kritizoval.

K podivnému vetu prezidenta na jaře 2010 mlčeli i představitelé TOP 09 Kalousek a Gazdík. Tehdy jim hazard asi nevadil, jinak si to ostudné mlčení nedokážu vysvětlit.

Ihned po volbách v roce 2010 ČSSD předložila návrh na regulaci hazardu znovu. V Poslanecké sněmovně i v Senátu pak podpořila návrh, na kterém se shodly napříč všechny politické strany.

Důvod pro současné hysterické výkřiky TOP 09 je jiný. Ministr Kalousek a předseda poslaneckého klubu TOP 09 Gazdík potřebují nutně odvést pozornost od skutečnosti, že nebyli schopni prosadit novelu zákona o rozpočtovém určení daní, kterou už rok slibují starostům malých obcí, aniž by vláda předložila do Poslanecké sněmovny jakýkoliv konkrétní legislativní návrh. Vláda na ni totiž nemá peníze, v žádném rozpočtovém výhledu s ní nepočítá, což ale Gazdík s Kalouskem nemohou starostům přiznat.

Současně potřebují zakrýt fakt, že v novele zákona o DPH snížili podíl obcí na výnosu z této daně, čímž postupují zcela v rozporu s tím, co starostům a samosprávám TOP 09 slibovala před volbami. Obce tak budou platit vyšší výdaje, spojené s růstem cen, vyšší výnos z DPH ale neuvidí. Místo těchto nesplněných slibů nyní nabízejí obcím alespoň peníze z hazardu. Na úkor budoucího financování sportu.

Senátoři ČSSD opraví v Senátu zřejmé legislativní a věcné chyby, které se týkají loterijního zákona. Ten bude účinný od prvního ledna 2012. ČSSD přitom trvá na legislativním zajištění financování sportu z výnosů hazardu a odložení účinnosti změn v daních až na rok 2015. Tak, aby o nich mohli definitivně rozhodnout občané v příštích volbách do Poslanecké sněmovny.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama