RSDr. Miroslav Opálka

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,96. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.11.2011 16:31:45

Jak dlouho lze čerpat veřejné peníze na nefunkční projekt?

Jak dlouho lze čerpat veřejné peníze na nefunkční projekt?

Komentář poslance Parlamentu ČR a místopředsedy stínové vlády KSČM pro sociální strategii Miroslava Opálky ke kauze IZIP.

Asi 1,8 mld. Kč odplynulo a další peníze ještě poplynou přes společnost IZIP, a. s. na různé účty nejen jeho spolupracujících firem za práce, které si u této soukromé společnosti dlouhodobě smluvně objednala VZP ČR. Zaplatila rozjezd IZIP a platí jeho činnost. Vedle správy některých elektronických dat (Portál VZP) a náborových akcí nových klientů VZP jde o vedení elektronických zdravotních knížek (EZK), jejichž záznamy by měly sloužit k předávání zdravotních informací mezi lékařem a pacientem a mezi lékaři navzájem. Tato vize či „dobrý“ podnikatelský záměr 2 lékařů, členů ODS - někdejších poslanců PS PČR, dnes Evropského parlamentu (M. Ouzského a M. Cabrnocha) - neplní od r. 2001 očekávání.

A tak deklarovaná kontinuita a koordinace péče mezi lékaři, zamezení zbytečně opakovaných vyšetření i předpisů léků a tím i předpokládané úspory jsou jen zbožným přáním. Žel, funkční není ani systém rychlých informací pro záchranáře doma či v zahraničí v případě úrazu či záchvatu nositele EZK. Systém sice ledasco umožňuje, ale nevyužívá se. Chybí i potřebné technické vybavení u poskytovatelů zdravotní péče.

Hlavním problémem je, že tento „zázračný“ projekt je pro poskytovatele zdravotní péče dobrovolný. Není uložen ani zákonem, ani smlouvou se zdravotní pojišťovnou. A tak náborovaný klient VZP elektronického sdílení dat časem zjistí, že žádný či jen někteří jeho ošetřující lékaři jsou do systému zapojeni. Proto jsou zaznamenávány jen některé informace např. od ambulantních specialistů, ale k nim se praktický lékař nedostane, pokud on smlouvu s IZIP neuzavřel. A pokud uzavřel, ale nezaplatil svému správci počítačové sítě 6 tisíc Kč na rok, informace také nezíská, neboť VZP není ochotná platit dalších 60 mil. Kč novým chytrákům. Elektronická zdravotní knížka není ani po deseti letech sdílenou zdravotnickou dokumentací! Tu mají jen nemocnice, které však užívají svůj vlastní vnitřní systém. Druhý problém přináší i dobrovolné zapojení občanů-pacientů a to, zda vůbec lékaři sdělí, že je účastníkem IZIP.

Jde o nakládání s citlivými soukromými daty. Při vědomí různých kauz s únikem tajných informací a s neustálým zdokonalováním práce hackerů je bezpečná ochrana dat a jejich uvolňování jen povolaným osobám technický složité. Představme si, jak by některé informace o nás rády znaly životní pojišťovny či zaměstnavatelé. Jaké osobní problémy by mohly způsobit některé uniklé informace v rodinných vztazích apod. Dobrovolný systém je náročný i na finanční motivaci a získávání účastníků jak z řad klientů, tak zdravotníků. Vyčerpává další a další peníze.

Dnes je v tomto neefektivním systému zapojeno 2 542 517 uživatelů (z cca 6,3 mil. pojištěnců VZP) a 20 635 především lékařů a lékárníků. Okamžité zrušení spolupráce VZP s firmou IZIP však neumožňují dlouhodobé smlouvy, a tak se správní rada rozhodla využít tento čas k snad poslední prověrce a zavedla pro dva kraje (Kraj Vysočina a Karlovarský) pilotní projekt Akord 2G. Jeho cílem na léta 2011-2012 je mj. motivovat zdravotnická zařízení k elektronické komunikaci s pojišťovnou a aktivovat sdílení zdravotnických informací. I přes jeho organizační a ekonomickou podporu nelze zatím konstatovat, že počet zapojených v systému výrazně roste. Konečné výsledky však bude možné hodnotit až na konci l. pololetí příštího roku. Nedělám si však iluze, že lze zlomit nechuť vstupovat dobrovolně do tohoto veřejně kritizovaného systému. Zejména po tom, co v poslední době předvedli jeho zakladatelé.

Projekt byl dosud vůči politické a odborné kritice, díky podpoře ODS, neprůstřelný. Odrazil levnou alternativu - pokus o dočasné, ale funkční řešení potřebných sdílených informací prostřednictvím tzv. papírové zdravotní knížky, kterou by měl pacient u sebe a kde by byly zaznamenány nejdůležitější potřebné údaje. Ustál práci dočasné vyšetřovací komise PS PČR a prověřování Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Vydržel i nucenou správu VZP a pád jeho ředitelky J. Musílkové. To vše již tehdy umožňovaly ustát uzavřené smlouvy. Vyrovnal se i se snížením finančních toků a pak od r. 2007 využil nového konkurenčního prostředí a chytil nový dech a novou jistotu, prohloubil spolupráci s vedením VZP.

Až oslabení pozice ODS po volbách v r. 2010, odpor části lékařské veřejnosti být pod drobnohledem a hledání úspor vytvořily v poslední době naději, že projekt EZK může být zastaven. Řada zástupců vládní koalice ve SR VZP ČR však prochází „vývojem“ neustálých změn ve pohledu na tuto problematiku, což ukazují i poslední dny. Jejich kritika otupěla, jakoby čekali na zázrak a snad na to, že se po dalších odkladech systém vzpamatuje. Přitom vlastnící dělají v potřebném předstihu vše pro to, aby ještě v poslední fázi životnosti svého projektu vytřískali různými fígly co nejvíce peněz.

Osobně jsem navrhl na jednání správní rady k hlasování tři body, které reflektují přístup KSČM: 1. nepřevzít 46 % akcií. Vyvarovat se tak riziku soudních sporů či arbitráže s menšinovým vlastníkem. IZIP totiž nemá bez dalšího přísunu peněz z veřejného zdravotního pojištění žádnou tržní cenu a vlastně je jen rozřaďovacím nádražím pro převod peněz do dalších firem stejných vlastníků, bez jejichž práce se IZIP neobejde. 2. hledat právní a ekonomické řešení, které bude reálné k rychlejšímu ukončení smluv a pro VZP nejlevnější. Neboť ani 51% podíl akcií ve vlastnictví dle upravených stanov neumožňuje rozhodovat a je otázkou, zda bude splněna podmínka navrácení vyvedeného vlastnictví zpátky do IZIP. 3. Analyzovat osobní odpovědnost za neefektivně vynakládané veřejné peníze a prodlužování projektu. Jsem přesvědčen, že nemůže jít pouze o zodpovědnost ředitele P. Horáka, který by měl sdělit, pod jakými tlaky pracoval, která a čí politická rozhodnutí musel zabezpečovat. Moje návrhy schváleny nebyly.

Tato kauza je, žel, jen jednou z mnoha. Poměrně otevřeně ukazuje, jak „odborně“, „efektivně“ a „zodpovědně“ je náš stát řízen. Jediné, čím mohu pojištěnce VZP uklidnit, je skutečnost, že tento problém není rozhodující pro plnění úkolů, které největší zdravotní pojišťovna má vůči svým klientům. Jde jen o to, konečně zastavit méně průhledné finanční toky. Elektronické sdílení informací má určitě budoucnost, ale musí být provozováno ve prospěch občanů a ochrany veřejných zdrojů. Ne tedy ve prospěch akcionářů, kteří na jedné straně obdrželi za tento projekt evropské ocenění a na druhé straně jsou řešeni za zatajovaný konflikt zájmů při prosazování tohoto projektu na půdě EP. ČR jim už nestačí!

Miroslav OPÁLKA, poslanec Parlamentu ČR, stínový ministr a místopředseda stínové úsek ÚV KSČM
vlády KSČM pro sociální strategii
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama