„Již mnohokrát jsme řekli, že řešení naprosté většiny dopravních problémů spatřujeme především v rozvoji veřejné hromadné dopravy a v jejím rámci té železniční. Proto nás těší, že se podařilo dojednat smlouvu kraje s Českými drahami, která nejenže dává národnímu dopravci jistotu garantovaného objemu dopravních výkonů na deset let, ale současně zajišťuje kraji trvalý rozvoj regionální železniční dopravy,“ uvedl předseda výboru pro dopravu Ivan Cinka.
ČD budou až na zlomek výkonů pokrytých jinými dopravci zajišťovat svými vlaky provoz po celém kraji. Dohodnutý finanční model pak obsahuje modernizaci stávajícího vozového parku ČD, včetně například dosazování wi-fi, zásuvek na 230 V, WC s uzavřeným systémem, GPS pro sledování polohy vozidel nebo přečalounění sedaček.
„Dovedli bychom si představit větší obnovu vozového parku. Smlouva totiž obsahuje pouze nasazení deseti nových vlaků na trať Praha – Kladno v roce 2022 s tím. Počítá se ovšem s tím, že další obnova vozového parku bude později řešena formou dodatků ke smlouvě. Jinými slovy, až se najdou prostředky,“ řekl Cinka.
Za poměrně vysokou pak Cinka považuje možnost vypovězení smlouvy až u 20 % výkonů a umožnit tak v budoucnu vstup soukromým dopravcům. „Připomínám, že jedině ČD jsou schopny regionální dopravu pokrýt komplexně. Proto bych byl v budoucnu vždy opatrný a nenechával bych nikoho vyzobávat rozinky, tedy nezadával bych jednotlivé zejména lukrativnější dopravní spoje soukromým dopravcům. Jakkoliv se nám může zdát, že tím něco ušetříme, měli bychom si uvědomit, že se nám to vrátí zvýšením ztráty národního dopravce,“ uzavřel předseda výboru pro dopravu.
(z tiskového prohlášení klubu 26.8.2019)