Toto jsem napsala i na svůj facebookový profil. Pod tímto mým statusem se rozhořela diskuze, za což jsem samozřejmě ráda. Ale některé komentáře mě mírně řečeno vykolejily. Diskutující mají evidentně problém s rozlišováním práce učitele a ministerstva. Nechápou, že výuka nemůže vypadat zrovna skvěle, když učitel 30 minut ze 45 se v podstatě snaží alespoň udržet ve třídě pořádek. Když mají ve třídě třeba 2 inkludované žáky a asistent, který leckdy nemá ani vzdělání v oboru speciální pedagogiky, mu práci neusnadní. Že to je chyba ministerstva a ne učitele. Další diskutující nechápou, že pracovní doba učitele nekončí odučením 6 hodin dle rozvrhu. Že učitel musí připravovat písemky, že musí ty písemky také opravit, že musí opravovat slohovky, že musí udělat nutnou administrativu, které není málo a další povinnosti.
Další diskutující tvrdili, že by zvýšený plat měl být zásluhový. S čímž souhlasím, ale napřed musíme mít těch učitelů víc, aby si ředitel mohl vybírat, koho zaměstná a koho ne. A koho vyhodí, koho odmění za skvělou práci, a ne jako dnes, kdy musí vzít zavděk v podstatě jakýmkoliv kantorem.
A proto vážení občané musíme navýšit jejich platy. Aby budoucí učitelé po studiu fakulty neodcházeli do jiných profesí v soukromé sféře. Aby ředitelé měli na výběr, aby mohli těm schopným nabídnout vyšší plat a ty neschopné platit méně a třeba i vyhodit. Aby za vyhozeného učitele měli náhradu.
Samozřejmě že problém našeho školství není jen ve výši platů. Ale to je zase na jinou diskuzi.
Jana Levová