„CENDIS v postavení systémového integrátora je pro mě zárukou rychlého a maximálně úsporného řešení systému elektronické dálniční známky. Návrh nového postupu již schválila pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky, odbor hlavního architekta eGovernmentu a poté, co o něm byla dnes informována vláda, začneme ihned s jeho realizací,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
Nové řešení počítá s tím, že státní podnik CENDIS převezme roli systémového integrátora projektu a zkombinuje vlastní řešení a veřejné zakázky, některé komponenty systému vyvine sám, velkou část bude soutěžit ve veřejných zakázkách. U některých služeb využije již hotová řešení z jiných projektů a také výsledky práce programátorů v rámci tzv. hackathonu, pokud to bude možné.
„Naším hlavním úkolem je, aby všechny součásti systému spolu tvořily jeden funkční celek“, upozornil Jan Paroubek, pověřený řízením CENDIS a dodal: „Náklady šly dolů také díky souběhu s jinými projekty, možnosti využít techniku v majetku státu po předchozím mýtném systému, nebo například tím, že služby Call centra sdílíme pro více projektů. Podobně využijeme provozní a technický personál pro více činností. Již dříve vysoutěženou infrastrukturu můžeme podle potřeby navyšovat a hradíme pouze její skutečné využití.“
V systému se oproti původnímu návrhu objevily ještě některé novinky. „Systém napojíme i na Portál občana a portál BusinessInfo.cz,“ řekl vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla. „SFDI připravuje řešení pro distribuci elektronických dálničních známek. Chceme prodej mnohem více otevřít i pro komerční e-shopy,“ doplnil Dzurilla.
Kromě samotného informačního systému EDAZ je součástí řešení také kontrola úhrady poplatků. Jedná se o vybudování sítě kontrolních bodů a také zajištění mobilních zařízení pro použití ve vozidlech Policie ČR a Celní správy. Náklady na vybudování kontroly budou ve výši 32 mil. Kč a jejich provoz na další 4 roky bude stát necelých 106 mil. Kč. Kontrolní síť tohoto systému je možné plnohodnotně využít také pro výkon tzv. supervizora mýtného systému, čím rezort dopravy ušetří dalších 170 mil. Kč. Celková úspora za nové řešení elektronické dálniční známky a mýtného auditu může dosáhnout až bezmála půl miliardy korun.