O dotaci budou moci požádat pořadatelé kulturních akcí, kteří museli kvůli epidemii koronaviru zrušit či přesunout naplánované akce. Určena je i pro technické firmy a podnikatelské subjekty, které kulturní akce pro veřejnost zajišťují, či umělce a umělecké agentury, které je zastupují.
Program COVID-KULTURA má za cíl zmírnit negativní dopady koronaviru na podnikatele v kulturním a kreativním průmyslu v České republice a přispět ke stabilizaci a oživení tohoto sektoru.
„Je to už předjednaný program, jehož záměr byl schválen už na konci června, čekali jsme na to, až bude schválen definitivně státní rozpočet. Žádat budou moci například hudební kluby, nedotovaná divadla, organizátoři festivalů a dalších kulturních akcí, kteří nečerpají jiné dotace,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Stát jim vyplatí jako refundaci 50 procent způsobilých výdajů, nanejvýš 5 milionů korun. Vláda pro tyto účely vyhradila až 900 milionů korun.”
„Finančně podpoříme tu část kultury, která běžně žije ze zisku a nedostává žádné dotace (festivaly, soukromá divadla, koncerty apod.),“ říká ministr kultury Lubomír Zaorálek a dodává: „Poskytovatelem podpory a příjemcem žádostí bude MPO, na administraci žádostí podaných do programu poskytne Ministerstvo kultury tým lidí.“
O podporu budou moct žádat podnikatelské subjekty, které jako hlavní činnost pořádají či zajišťují hudební, hudebně dramatické a divadelní projekty. Dotace se v kontextu s pandemií koronaviru bude týkat období od 10. 3. do 31. 8. 2020. Určena je i pro technické firmy a podnikatelské subjekty, které kulturní akce pro veřejnost zajišťují. Využít ji budou moct také individuální umělci, provozovatelé hudebních klubů, umělecké agentury, které zastupují umělce a soukromoprávní umělecká tělesa, soukromoprávní orchestry, umělecko-manažerské agentury, soukromoprávní galerie a muzea.
Podrobnosti o dotačním programu COVID-KULTURA budou zveřejněny na webu MPO a platformě Kreativní Česko. MPO s MK také začaly společně připravovat celkovou strategii podpory kulturně-kreativního průmyslu. Mimo jiné se zvažují kreativní vouchery, které by měly být součástí samostatného dlouhodobého programu na podporu kreativní ekonomiky a inovací. To vše v souladu s Inovační strategií ČR 2019 – 2030 s vědomím, že se může jednat o významné investiční nástroje pro budoucnost České republiky.