doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.

  • PŘÍSAHA Roberta Šlachty
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.03.2020 8:00:00

Nedotknutelní se nekritizují

Nedotknutelní se nekritizují

Ministerstvo kultury povolilo focení reklamy v reprezentativních prostorách Nosticova paláce. Košile za 159 tisíc, ponožky za 4 tisíce. A zdá se, že to bylo za: Tak moc děkujeme, pane Zaorálku!

 Za bojů v Rusku před 100 lety připadalo bolševickým agitátorům v dobytých městech normální, když do intarzovaných stolků zabodávali vojáci bajonety a oheň rozdělávali uprostřed salonů z ořechového nábytku. Před 50 lety připadalo tehdejším kulturtrégrům normální, pokud se barokní zámek proměnil v rekreační objekt plný linolea, umakartu a drátěných Hurvínků na stěnách. A dnes připadá úřednicím ministerstva kultury normální, pokud nechají v Nosticově paláci klečet před Pannou Marií modelky, aby mohlo spřátelené médium vydělat na fashion reklamě.

Pravda, jsme o pár desítek let dál a tak už na nábytku nezůstávají jizvy od dýk a na parketách zbytky lepidla. Vztah k dědictví a k památkám je ale stejný - nabubřelá moc se chová ke kulturnímu dědictví se stejným chrapounstvím a bezohledností.
A pozoruhodné je, že tam, kde Lidové noviny a DeníkN hýkaly o nekulturnosti, stejnou nekulturnost dnes první provozují a druhé ani nenapadne, aby o tom psaly. Proč také, nedotknutelní se nekritizují.

Stručně - Ministerstvo kultury České republiky dalo lidem z časopisu Esprit, což je příloha Lidových novin, na jeden den Nosticův palác na Malé straně. K nafocení kolekce outfitů pro mladé (vyšlo 4.března). Šlo celkem o 10 reklamních stránek určených propagaci značek jako je Bally, Dior Homme, Dolce & Gabbana, Fendi, Hermés, Chanel, Louis Vuitton, Praada a Vivienne Westwood.
Skoro všechno giganti světové módy, značky, které si normální smrtelník nekoupí. Jen pro představu, co je na fotografiích to "hlavní":

ponožky Prada - 4.050 Kč
boty Dior Homme - 14.850 Kč
polo triko Dolce & Gabbana - 24.590 Kč
košile Prada - 32.400 Kč
sukně Prada - 42.930 Kč
overal Fendi - 53.500 Kč
kabelka Fendi - 57.000 Kč
vesta Bally - 72.900 Kč
košile Louis Vuitton - 159.300 Kč...
(a další mají jen decentní: "info o ceně v obchodě")

Kdo na to asi má?
Vy, co čtete tento článek, si snad kupujete ponožky za 4 tisíce korun? Sukni za 42 tisíc nebo snad pánskou košili za 159 tisíc? Modelky a modelové se kvůli tomu váleli po podlaze Nosticova paláce, lezli pod barokní stoly a znuděně se opírali o zlaté tapety.
A to v prostorách, kde se přijímají státní návštěvy, velvyslanci, atašé, ministři - Kulečníkový sál, Modrý salónek, Nosticova rodová kaple...

Protože ale ministerstvo kultury nikoho moc nezajímá, dokonce ani média ne (pokud tam zrovna není někdo, kdo se pokouší zarazit rozhazování peněz – jejim kamarádům), je pod reportáží jen pár reakcí, z nichž nejvýraznější je výkřik Ministerstvo nevkusu! Během týdne to probudilo jen jedinou větší znechucenou glosu od bývalého člena tiskového odboru MKČR, Petra Kukala. Ten velmi přesně popisuje bezduchou frivolnost fotografií a totální lhostejnost k prostorám - za kterou ale nestojí fotograf a modelky, kteří konec konců dělají jen svou práci - ale ti, kteří v Lidových novinách na tenhle nápad přišli a ještě víc ti z ministerstva, kteří něco podobného dopustili.

Jen si přečtěte blazeovanou sebechválu, kterou na ministerský facebook dala nejspíš Petra Hrušová z tiskového ministerstva, neboť se kvůli ní v časopise zajíkají díky. Asi vědí proč. Časopis Esprit získal pro své mateřské Lidové noviny za tento inzertní prostor odhadem tři čtvrtě milionu korun. Zde se přímo vnucuje otázka - co za to dostalo ministerstvo?

Z toho nadšeného děkování Petře Hrušové v čele článku i u editorialu to totiž vypadá, že celá ta akce byla zadarmo! A to už není žádná legrace, protože existuje něco jako zodpovědnost dobrého hospodáře.

A protože spřátelená média se nezeptají, ptám se já:
  1. Kdo povolil toto focení v prostorách Nosticova paláce? A vyvodí z toho Ministr Zaorálek personální důsledky?
  2. Kolik získalo MKČR za jednodenní propůjčení prostor k snímání reklamy? A byla na to vytvořena smlouva?
  3. A jen sotto voce - ví o tom hraběnka Nosticová?

Proboha, co se to na ministerstvu vůbec děje? Vyskytuje se tam ještě Zaorálek nebo už ho zajímají jen zahraniční události (a dnes koronavirus)? Jak vůbec může dovolit, aby si jeho podřízení k něčemu takovému Nosticův palác propůjčili?
A především - pan Kukal to naznačuje jen velmi jemně v posledním odstavci: "A že si to Ministerstvo kultury, zajíkající se servilním vděkem (za co vlastně?), hrdě věší na sociální sítě." Co to je asi za vděk?
A kde jsou ty nesmlouvaví bijci nekulturnosti z loňského léta? Kde je například nenávistné pero Jany Machalické z Lidovek? Tohle jí je jedno, protože se to netýká nepřátel pražské kavárny?
Jenže přesně toto papalášství úředníků a farizejství médií, lidi štve. Nosticův palác patří všem, není to zprivatizovaná věc nové levicové šlechty (jak příznačný název té fotoreportáže - "Nová aristokracie"!)
Jsou to národní památky a jako takové si zaslouží úctu.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama