Výkony středních a vyšších odborných škol pro školní rok 2012/13 vychází z návrhů ředitelů středních a vyšších odborných škol zřizovaných Jihomoravským krajem. Ty byly vzhledem k nepříznivému demografickému vývoji a velkému rozdílu mezi vzdělávací nabídkou škol a počtem žáků v populačních ročnících, redukovány.
K redukci bylo přistupováno následovně:
- Byly posuzovány počty zápisových lístků odevzdaných k 1. 6. 2011, přihlíženo bylo i k počtům žáků 1. ročníků za poslední 2 roky.
- Přihlíželo se k tomu, aby byla zachována široká oborová nabídka a její dostupnost v regionech, aby nebyly některé obory vzdělání likvidovány úplně, významně byla snížena nabídka oborů lyceum.
- Snižování bylo realizováno zejména u oborů vzdělání ukončených maturitní zkouškou.
- U oborů vzdělání s maturitní zkouškou se nepředpokládá plnění 1 třídy více obory (až na výjimky, které se týkají zejména uměleckých oborů); u oborů vzdělání ukončených výučním listem se v řadě případů počítá s ½ třídy.
- Schválené výkony znamenají snížení o 4 třídy osmiletých gymnázií v kraji, týká se následujících škol: Gymnázium Blansko (ze 2 tříd na 1 třídu), Gymnázium Zastávka (z 1 třídy na 0 tříd), Gymnázium Vyškov (ze 2 tříd na 1 třídu), Gymnázium Moravský Krumlov (z 1 třídy na 0 tříd, předpokládá se transformace na 6-leté gymnázium). O Gymnáziu Židlochovice bude rozhodnuto hlasováním Zastupitelstva Jihomoravského kraje dne 22. 9. 2011 a podle výsledku bude následně přistoupeno k úpravě výkonů.
„Nabídka středních škol byla snížena o více než 2000 míst, stále však zůstává nabídka cca 11 700 míst pro cca 8 500 žáků, kteří budou ve školním roce 2011/12 končit 9. třídu. Navíc je třeba počítat s tím, že dalších 2 500 – 3000 míst budou nabízet školy ostatních zřizovatelů,“ zdůraznil náměstek hejtmana Stanislav Juránek. Jak dodal, úpravy jsou navrhovány tak, že není bráno v úvahu případné slučování škol. Pokud bude rozhodnuto o slučování, bude nutné na většině škol, kterých se to týká, provést další úpravy vzdělávací nabídky tak, aby bylo možné co nejdříve realizovat příslušné optimalizační kroky a směřovat k sestěhování škol.