Emisní limity zařízení na zkracování travního porostu
Používají europoslanci spíše sekačky se spalovacím motorem nebo elektrické? Osobně jsem toho názoru, že oba typy představují určitou zátěž pro životní prostředí. Nebylo by nejvhodnější, upravit novou směrnici tak, aby byli zvýhodněni majitelé kos a dalších ručních zařízení, např. srpů? Bylo by možné za tímto účelem poskytnout eurodotace?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
14.07.2016 9:50:42 - RNDr. Pavel Poc
Díky za hezký sarkastický dotaz. Odpověď si dovolím rozdělit na dvě části první věcnou a druhou v duchu Vaší otázky. Narážíte na nařízení o motorech pro nesilniční pohyblivé stroje. Úmyslně zvolený titulek v jedněch médiích a senzační a nepravdivé vyjádření jistého kolegy v jiných udělalo z normální a racionální legislativy opět hoax. Od roku 1998 jsou v EU upraveny emisní charakteristiky motorů pro stroje od lokomotiv po například elektrocentrály. Je to celkem logické, protože pokud řešíme emise na silnicích, nebylo by správné nechat nesilniční stroje stranou. Předpis je revidován pravidelně každých cca 5 let. Přeposlední revize proběhla v roce 2009 - 10, na této revizi se pracuje od roku 2014. Je to velmi technická záležitost je obecně je v širokém konsensu s výrobci motorů i výrobců dotyčných strojů. Nastavuje totiž mimo jiné pro ně rovné podmínky na trhu (nikdo nemůže dosahovat konkurenčních výhod na úkor lidského zdraví). tato revize kromě jiného zjednodušuje administrativu, v některých případech prodlužuje stávající emisní limity pro další období a podobně. Žádná směrnice, která by stanovila nějaké emisní limity pro “zařízení na zkracování travního porostu neexistuje”. nařízení se týká motorů jako takových, ostatně tentýž motor se v případě ručně nesené mechanizace může použít v rotavátoru, stejně jako v sekačce nebo elektrocentrále či plotostřihu. Tyto motory jsou ostatně jen okrajovou částí dané legislativy, hlavní je stavební mehanizace od bagrů po buldozery a samozřejmě motory pro železniční dopravu. O tom, že nejde o žádný nesmysl svědčí to, že výkony, kvalita a technická vyspělost těchto strojů, včetně Vašich sekaček, se za dobu působení této legislativy zlepšuje, zatímco emise z jejich motorů se ku prospěchu lidského zdraví snižují. Nevidím na tom osobně nic špatného.A nyní podstatná informace: pokud někde někdo napsal, že budou muset travní sekačky na kontrolu emisí, lhal. Koncoví uživatelé nic neřeší a ani řešit nebudou, je věc výrobců motorů aby jejich výrobky splňovaly dané technické parametry a tyto parametry jsou nastavovány po dohodě s nimi. Pokud někdo napsal nebo řekl, že budete muset se sekačnou na STK a pokud neprojde, budete si muset koupit novou, lhal, protože nic takového neexistuje. Pokud někdo řekl nebo napsal, že budou chodit kontroly jestli Vaše sekačka moc nekouří, lhal, nic takového neexistuje.
A k Vašemu osobnímu dotazu. Nevím, co používají europoslanci. Já používám zahradní rider STIGA, protože mám velkou zahradu, na místa, kam se s ním nedostanu používám motorovou sekačku Honda a k sekání v bezprostřední blízkosti domu nejraději používám akumulátorovou sekačku WORX. Vámi zmíněný srp používám na dosekávání kolem stromů, protože strunovkou bych ze stromků lehce obral kůru a to nechci. Ty ostatní legrácky o eurodotacích a podobně nechám raději být. Základ je, nenechat se zblbnout každým lhářem, který si vymýšlí poplachy jen aby se zviditelnil.