MUDr. Zdeněk Schwarz

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

26.04.2012 15:43:10 - Milan Chladílek

odpověď na dotaz

V médiích se objevil požadavek záchranné služby, aby sanitky mohly jezdit po zakrytých kolejích, aby se tak vyhnuly dopravním zácpám, s čím ale údajně nesouhlasí DPP. Víte o tom nějaké podrobnosti? Jak situaci vnímáte vy, jako záchranář? Děkuji za odpověď. Chladílek

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

30.04.2012 9:12:52 - MUDr. Zdeněk Schwarz
 Vážený pane Chladílku,

děkuji za položený dotaz. Ano, je to skutečně problém, který je personifikován jen na ZZSHMP nebo dokonce na mou osobu, protože jsem na to upozornil. Je to ale problém všech složek IZS, tzn. policie, hasičů a záchranky, ale i městské policie.

Jde o to, že v Praze máme jak já říkám, pardubické závodiště, tj. překážkovou dráhu, kterou z pražských ulic vytvářejí někteří, a to v zájmu preference MHD, respektive tramvají, v zájmu údajné bezpečnosti silničního provozu a také údajně s ohledem na životní prostřední, respektive klidnější (tišší a čistější) život v Praze podél ulic, tramvajových kolejí… Delší dobu nás, záchranáře, rozčiluje nekonečné množství překážek v silničním provozu (na vozovce), které nám komplikují práci a průjezd ucpanou Prahou. Jedná se o celé spektrum rozličných překážek v podobě zpomalovacích pruhů, betonových soklů, retardérů, bílých obrubníčků podél tramvajových kolejí, kovové patníky podél chodníků, šikany mezi rozšířenými obrubníky a chodníky směrem do vozovky, nově vytvořená parkoviště z jízdních pruhů, zúžení několika jízdních pruhů v jeden atd.

Vrcholem je změna tramvajových pásů s panelovým krytem, po kterém se dá přejíždět v případě potřeby, na tramvajové těleso železničního typu, tj. pražce s kameny, po kterých se už jezdit nedá. Nejhorší a typickou ulicí, kde takovýto způsob byl zvolen a kde nám všem složkám IZS výrazně komplikuje až znemožňuje průjezd je na Letné a celou ulicí Milady Horákové, kde oba jízdní pruhy téměř celé dny jsou plně obsazené pomalu popojíždějícími kolonami vozidel, která nám v případě snahy uhnout nemají kam. Bohužel se již plánují další ulice a lokality, kde takováto změna má nastat, např. na Praze 8 ulice Zenklova nebo v Hloubětíně ul. Poděbradská. Doposud se někde udělaly travnaté tramvajové pásy, kde byli vyrobeny „jelení příkopy“ (pasti) na auta, která by náhodou tudy chtěla projet.

Argumenty, které zastánci těchto změn používají, jsou hluk, prašnost, snížení nákladů a bezpečnost. Proti těmto argumentům jsou ale předkládány opačné argumenty z řad tramvajáků a jejich sdružení. Hluk prý není výrazně snížen nebo dokonce uvádějí, že hluk byl nekorektně měřen. Prašnost se nyní uklízí postřikem a zametením projetím čistícího a kropícího vozu, kdežto pražce s kameny musí ručně vysbírat četa uklízečů. A ekonomika naráží na problémy s rychlejším obroušením kol tramvají a samotných nových kolejnic i další nutný servis a další okolnosti. Ve skutečnosti tak nové koleje nejsou nejen levnější, ale naopak snad i dražší a údržba nákladnější.

Nejsem odborník na tuto problematiku a doposud nám nikdo nepředložil žádný validní materiál a důkaz ke svým argumentům. Požadoval jsem odborné znalecké posudky, hygienické protokoly a vyjádření, odborná stanoviska a provedení auditu nákladů vč. porovnání obou koncepcí a předložení dalších návrhů na nové kolejové těleso, které známe ze zahraničí vč. jiných tramvají, které využívají např. gumová kola apod. Domnívám se, že plošné panely s gumovou vložkou, ve které je uložena kolej a které známe z Prahy, jsou dostatečné a nehlučné i bezpečnější. Ale hlavně umožňují bezproblémový průjezd vozidel složek IZS. Také si pamatuji i předkládané argumenty v době jejich zavádění, tzn. unikátní technologie, méně hlučný provoz, snadná údržba atd.

Pokud vím, tak Praha čelí soudním sporům a komplikacím ze strany občanských sdružení kvůli hluku jen v místech magistrály, tj. tam, kde jezdí pouze auta a nikoliv tramvaje. Přesto se řeší právě a výhradně tramvajová tělesa. Stejně tak poslední tři roky zaznamenáváme růst závažných následků (smrt a polytraumata) dopravních nehod v Praze, a to chodců. Z toho lze usuzovat, že bezpečnost se přes všechny uváděné argumenty a provedená opatření nesnížila. Dokonce máme smrtelné nehody chodců v místech, kde byly instalovány betonové sokly uprostřed vozovky. Důvodem je prý fakt, že děti, ale i dospělé osoby nejsou za betonovými sokly se svislým značením nejsou chodci projíždějícími řidiči vidět. O dalších překážkách na vozovce nemá cenu diskutovat, nejen že ničí podvozky aut a stoupají nám náklady na opravy sanitních vozidel, tak bych přál zastáncům a pachatelům instalace překážek jízdu sanitkou po těchto překážkách např. po dopravní nehodě se zlomeninou nebo v nevolnosti… Určitě by se to ani jim nelíbilo a těžce to nesli.

Takže se snažíme zamezit další výstavbě uvedených překážek a blokování rychlého a bezpečného průjezdu složkám IZS i omezení jejich množství a odstranění na místech, kde to skutečně nepřináší nic jiného než komplikaci.

Hezký den

Schwarz