Ing. Bohuslav Chalupa

velmi nespokojený občan
  • BPP
  • Komín
  • kontrolní výbor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

18.02.2017 17:09:20 - evenak

Plánovaná změna Ústavy- počítáte s vysíláním AČR do útočných akcí, do válek?

Za pár dní bude sněmovna projednávat návrh na změnu Čtvrtého odstavce článku 43 Ústavy, kde se zamýšlí škrtnout body a až c, které definují, že armáda ČR může být vládou vyslána JEN k
a) plnění závazků z mezinárodních smluv o společné obraně proti napadení,
b) účast na mírových operacích podle rozhodnutí mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, a to se souhlasem přijímajícího státu,
c) účast na záchranných pracích při živelních pohromách, průmyslových nebo ekologických haváriích. Znamená to, že je touto změnou v ústavě ČR zamýšlena budoucí možnost vyslat naši armádu s NATO do útočných operací?
http://prvnizpravy.parlamentnilisty.cz/sloupky/jen-si-tak-trochu-v-ustave-skrtnout/ Reaguji na vaši odpověď na dotaz: http://www.parlamentnilisty.cz/profily/Ing-Bohuslav-Chalupa-32344/otazka/Chce-Stropnicky-ANO-cast-ceske-armady-prevelet-pod-vedeni-Nemecka-110347- kde se oháníte obrannou funkcí AČR a odvoláváte se na článek 43 Ústavy, kde chcete právě tu obrannost vyškrtnout!

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

19.02.2017 11:08:14 - Ing. Bohuslav Chalupa
 Dobrý den.

Změna Ústavy - mimochodem, to zda vůbec a v jakém rozsahu bude změněna, bude teprve předmětem projednání ve sněmovně a v orgánech sněmovny (garančním a přikázaných výborech). Vzhledem k tomu, že jsem se výrazně zapojil do diskuse spolu s předkladateli zákona, za sebe mohu konstatovat, že stávající formulace čtvrtého odstavce článku 43 nereflektuje skutečnost, že se zásadním způsobem změnila bezpečnostní situace ve světě a znemožňuje České republice adekvátně rychle a efektivně zasáhnout kdekoli na světě ve prospěch záchrany našich občanů (při státních převratech, masivním teroristickém útoku, válečném konfliktu....).

Osobně považuji povinnost ČR (našich ozbrojených sil) chránit a zachránit naše občany za zcela zásadní a přirozenou povinnost státu vůči svým občanům.

Jinými slovy - zachraňovat naše občany, „vyrazit do akce“ až po svolání parlamentu a vydání jeho souhlasu, ve chvílích kdy jde v podstatě o hodiny, znamená jediné (a téměř doslova) - řešit věc tzv. "s křížkem po funuse".

Právně nekomfortní řešení samozřejmě existuje i dnes - ministr obrany by ve své kompetenci vydal příslušné rozkazy a pak už by jen čekal na soudní tribunál a své pravděpodobné odsouzení (ač by, pravděpodobně, převzetím odpovědnosti a svým rozhodnutím zachránil lidské životy). Drobná poznámka - vzhledem k tomu, že toto rozhodnutí není kryté naším právním řádem, ani ministra k takovému postupu (tedy aby se následně vystavil trestnímu stíhání) nemůže nikdo nutit, respektive mu vyčítat byť i jen „morální“ selhání. Jeho postup by byl pouze na jeho osobní odvaze a kompetenci.

Předpokládám, že i Vy cestujete na dovolené a nepochybuji, že pokud byste se dostal (sám, s rodinou, přáteli) do život ohrožující situace, první co budete očekávat, bude pomoc státu, vlasti.

Nevím, jestli se mi podařilo, alespoň takto stručně, objasnit mou osobní zainteresovanost na důvodech, které by měly vést k takové změně ústavy, která by tuto eventualitu rozumným způsobem řešila a zajistila bez ohrožení osob, které budou v rozhodovací pozici.  

S pozdravem