Trojský most
Proč musel být na neurčito uzavřen? Kdo je za to odpovědný? Kolik mostů ještě plánujete uzavřít? Proč se neopravují průběžně? A nejde jen o mosty. Podle mě jste v doravě v Praze nic pozitivního neudělali. Mosty padají, silnice jsou rozbité, obchvat chybí, cyklostezky jsou výsměch
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Pokud jde o Libeňský most, tak když jsem nastoupil do pozice radního, převzal jsem již započaté výběrové řízení na zhotovitele rekonstrukce mostu resp. částečné zbourání a postavení nového. Na tuto investici má Praha projekt, stavební povolení i finanční prostředky. Bohužel se do věci vložili aktivisté, kteří vyvinuli obrovský tlak na to, aby bylo toto výběrového řízení přerušeno. Požadovali tzv. „citlivou rekonstrukci mostu“. Zároveň podali žádost na Ministerstvo kultury, aby přezkoumalo, zda most není památkově chráněn. Tím rekonstrukci mostu, která mohla začít v roce 2015 a letos skončit, naprosto zablokovali.
Zastupitelstvo hl. m. Prahy přijalo 25. února 2016 usnesení, že Libeňský most má být urychleně opraven ve stávající šíři. Proto byla zadána kompletní diagnostika mostu, abychom věděli, jakým způsobem lze most „citlivě opravit“. Na takovou opravu totiž Praha neměla a nemá stavební povolení, kterému musí kromě spousty dalších věcí předcházet právě kompletní diagnostika.
Bohužel diagnostika u soumostí dlouhého téměř 800 metrů trvá více než rok. Například se muselo sestoupit až na dno Vltavy k patě jednoho z pilířů atd. Tato diagnostika skončila právě před několika týdny. Na kompletní zprávu stále čekáme. Z předběžné zprávy ovšem jasně vyplynuly dvě zásadní věci. První z nich byla ta, že na několika místech mostu je havarijní stav – proto musel být most uzavřen pro dopravu. Druhou je to, že je most prakticky neopravitelný. Tady vidíte, že realita je značně odlišná od populistických výkřiků aktivistů v médiích.
Nebudu vám tvrdit, že je vše ideální. To rozhodně není. Tempo přípravy a realizace projektů na TSK není dostatečně rychlé. Částečně z objektivních důvodů (kvůli lelkování v minulých desetiletích se toho nakupilo strašně moc najednou), ale současně z mého pohledu i kvůli nepříliš kvalitnímu vedení této společnosti. Proto bude město, jako 100% akcionář, již zítra na dozorčí radě řešit personální otázky.
Ovšem já se opravdu nestydím za to, že jsem dokázal v minulých 3 letech vybojovat na opravy silnic, chodníků, mostů, ale i tramvajových tratí atd. mnohem víc peněz než tomu bylo v minulosti. Opravujeme ve velkém. Dokonce tak moc, že mi lidé permanentně nadávají kvůli uzavírkám.
Výrazně jsme také zvýšili objem veřejné dopravy v Praze, kterou jsme zároveň zásadně zlevnili. Projevilo se to ve značném nárůstu počtu cestujících. A chci zdůraznit také to, že po mém tlaku dokázal Dopravní podnik zvýšit efektivitu a nalézt nemalé úspory na ceně tzv. vozokilometru. Pokračujeme v bourání bariér, aby stanice metra byly přístupné i hendikepovaným a rodičům s kočárky, zastřešujeme zastávky, připravujeme výstavbu nových tramvajových tratí i metra D, kde se již letos začnou razit štoly v rámci geologického průzkumu, zavádíme možnosti platby kartou v tramvajích, připravili jsme novou aplikaci pro cestující, integrujeme pražskou dopravu se Středočeským krajem… takto bych mohl pokračovat ještě dlouho.
Omlouvám se za dlouhou odpověď. Ale upřímně už mám opravdu dost neférových útoků na mou adresu (tímto nemyslím váš dotaz, u nějž jsem velmi ocenil slušnou formu, která bohužel nebývá zdaleka pravidlem). Pokud udělám chybu, nechť jsem za ni kritizován. Na to jsem plně připraven. Ovšem pokud jsou mi vyčítány věci, které jsem nejen nezpůsobil, ale naopak udělal hodně práce na jejich zlepšení, tak snad mám právo se bránit.
S úctou,
Petr Dolínek