Dočkáme se do 10-ti let kompletní dálniční sítě, jak tvrdí Kupka?
A proč to jde tak pomalu? Než se něco dokončí, už je to úsek o kus dál zralý na opravu. Takže nejenže se staví málo, ale evidentně i dost nekvalitně
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Dobrý den,
naše dopravní legislativa byla opravdu velmi komplikovaná a dotáhnout přípravy projektů bylo v některých případech doslova nadlidský úkol. V kombinaci s dědictvím působení Víta Bárty v čele resorty dopravy, který zastavil veškerou přípravu staveb, to mělo opravdu fatální dopad na českou dopravu. Z tohoto důvodu se stavby nepřipravovaly tak, jak bychom si přáli a tato skutečnost se samozřejmě odrazila také na samotné výstavbě.
V uplynulých letech se hnutí ANO podařilo přijmout ale hned několik důležitých změn (osobně jsem autorem několika z nich), které situaci výrazně zlepšily. Za naprosto klíčovou změnu bývá označován můj pozměňovací návrh, pracovně rovněž znám jako „polská metoda“. Novými ustanoveními liniového zákona se zjednodušeně zavádí možnost začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile veřejný investor získá příslušné povolení k výstavbě – společně s ním totiž získá i přístup k potřebným pozemkům. Týká se to nejen samotného stavebního povolení, ale i společného povolení (tedy sloučeného územního a stavebního řízení) a staveb povolovaných na úrovni územního rozhodnutí (přeložky technické infrastruktury). Zvoleným způsobem je pro liniovou infrastrukturu nově zavedena plošná možnost využít takzvaného mezitímního rozhodnutí, tj. získat pozemky a uhradit cenu formou zálohy ve výši znaleckého posudku – to znamená začít stavět před tím, než proběhne případný spor o výši náhrady. Investor tak bude mít možnost celou trasu, kterou se mu nepodařilo vykoupit klasickými postupy, zařadit do vyvlastnění paralelně s vydáním povolení. Veřejní investoři tak budou mít de facto „úřední právo zahájit stavbu v celé délce stavby“ i když někteří vyvlastňovaní mohou výši náhrady dále rozporovat v navazujícím řízení o náhradě.Podaří se nám dokončit kompletní dálniční sít do 10-ti let? Já osobně jsem přesvědčen, že ano. Dokonce si myslím, že ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky je v tomto ohledu málo ambiciózní a k dokončení by mohlo dojít i dříve. Největší překážkou v tomto ohledu je zajištění finančních prostředků pro výstavbu. Díky výše uvedeným změnám se nám totiž skutečně podařilo odblokovat přípravy. Připravených staveb k zahájení výstavby tak bude tolik, že stát nebude mít dostatek peněz, aby je mohl všechny zahájit. Je proto nutné hledat nové formy financování, jako je například PPP.