Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

24.07.2023 11:47:01 - JACKS

3x doprava

1) Proč máme nejhorší silnice snad v celé EU?
2) Jak to, že stát není schopný ani vybudovat kvalitní dálniční síť, a když už se staví, tak se stavby vlečou?
3) To samé jsou obchvaty měst, které jsou také minimálně. Ani v Praze je nejste schopni dokončit. Proč?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

07.09.2023 13:33:58 - Ing. Martin Kolovratník
Dobrý den, 

děkuji Vám za věcné dotazy. Zde jsou moje odpovědi:


1) Pravděpodobně narážíte na stav silnic II. a III. tříd. Jejich opravy mají na starost krajské samosprávy, na které tyto silnice v minulosti stát převedl. Objektivně musím říct, že se jedná o dlouhodobý problém. Aby kraje mohly opravit všechny silnice, potřebovaly by desítky miliard korun. Ty ale ve svých rozpočtech zkrátka nemají a opravují proto pouze to nejnutnější. Situace se ale začala výrazně měnit směrem k lepšímu v předchozích letech, kdy hnutí ANO prosadilo, aby stát krajům na tyto opravy přispíval. Kraje od té doby získaly miliardy na potřebné opravy a na silnicích to také začíná být vidět. Současná vláda ale bohužel v tomto trendu již nechce pokračovat a plánuje tuto pomoc výrazně zredukovat.


2+3) Tvrzení, že stát není schopný ani vybudovat kvalitní dálniční síť, a když už se staví, tak se stavby vlečou, platilo ještě nedávno. Naše dopravní legislativa byla opravdu velmi komplikovaná a dotáhnout přípravy projektů bylo v některých případech doslova nadlidský úkol. V kombinaci s dědictvím působení Víta Bárty v čele resorty dopravy, který zastavil veškerou přípravu staveb, to mělo opravdu fatální dopad na českou dopravu. V uplynulých letech se hnutí ANO podařilo přijmout ale hned několik důležitých změn (osobně jsem autorem několika z nich), které situaci výrazně zlepšily. Za naprosto klíčovou změnu bývá označován můj pozměňovací návrh, pracovně rovněž znám jako „polská metoda“. Novými ustanoveními liniového zákona se zjednodušeně zavádí možnost začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile veřejný investor získá příslušné povolení k výstavbě – společně s ním totiž získá i přístup k potřebným pozemkům. Týká se to nejen samotného stavebního povolení, ale i společného povolení (tedy sloučeného územního a stavebního řízení) a staveb povolovaných na úrovni územního rozhodnutí (přeložky technické infrastruktury). Zvoleným způsobem je pro liniovou infrastrukturu nově zavedena plošná možnost využít takzvaného mezitímního rozhodnutí, tj. získat pozemky a uhradit cenu formou zálohy ve výši znaleckého posudku – to znamená začít stavět před tím, než proběhne případný spor o výši náhrady. Investor tak bude mít možnost celou trasu, kterou se mu nepodařilo vykoupit klasickými postupy, zařadit do vyvlastnění paralelně s vydáním povolení. Veřejní investoři tak budou mít de facto „úřední právo zahájit stavbu v celé délce stavby“ i když někteří vyvlastňovaní mohou výši náhrady dále rozporovat v navazujícím řízení o náhradě.