Prostý důsledek střetu ekonomických zájmů jednotlivých zájmových skupin
Pane Zváro, co říkáte člen strany Svobodných na současnou situaci v koalici? Myslím, že to tak máme jako jediní v Evropě,johana
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
12.04.2011 11:14:53 - Ing. Karel Zvára, Ph.D.
Normal
0
21
false
false
false
CS
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
V důsledku rovného volebního
práva a možnosti zákonně přerozdělovat daňové výnosy mohou politické strany
slibovat voličům jejich zvýhodnění na úkor jiných. "Plnoštíhlý stát",
který sám zajišťuje nejen přerozdělování, ale také velké množství služeb a
provádění regulací prostřednictvím úřadů, pracuje s obrovskými finančními
prostředky. S prostředky hospodaří úředníci, kteří ke zdrojům nemají osobní
vztah. Hospodaří s cizím majetkem a jak známo "z cizího krev neteče".
Pomocí regulací navíc stát i obce mohou zvýhodňovat jedny na úkor druhých i
jinak než přerozdělováním, například stanovením technických požadavků nebo
daňovou politikou.Současný stát tak trpí třemi druhy korupce:
1. Podplácení voličů slibováním přerozdělování ať již přímého (sociální dávky, důchody, ...) tak nepřímého (zajišťování služeb, regulace cen a podobně). Zákonodárci tak prostřednictvím zákona náklady na tuto korupce přenášejí na třetí osoby. ("korumpování voličů")
2. Neefektivní vydávání prostředků na úrovni státu, krajů i obcí vede nejen ke zbytečnému plýtvání ("z cizího krev neteče", "když podpořím kamarádův projekt, budeme se mít oba lépe"). To umožňuje politickým špičkám zajišťovat loajalitu vlastních politiků i prostých členů stran pracujících ve státních orgánech nebo na úrovni krajů a obcí. ("korumpování podporovatelů")
3. Regulování činností, stanovování technických požadavků na výrobky a rozdíly ve zdaňování (např. úlevy pro určité obory) pokřivují trh, když netržním způsobem narušují konkurenční prostředí mezi jednotlivými výrobci. Zvýhodnění na oplátku mohou stranám a jejich představitelům poskytovat výhody, nejviditelněji ve formě sponzorského daru. ("korumpování tržních subjektů").
Užívám slovo "korumpování" proto, že nejde o prostý obchod. Náklady korupce hradí daňový poplatník a to zcela nedobrovolně. Pokud by náklady související s činnostmi uvedenými shora ve třech bodech hradili sami politikové či jejich politické strany, nešlo by o korupci, ale o prostý obchod.
Současnou situaci považuji za prostý důsledek střetu ekonomických zájmů jednotlivých zájmových skupin kolem politických stran vládní koalice. Zřejmý je tak například střed mezi ODS a TOP09 ve vztahu k aféře ProMOPro a dost možná k dřívějším výdajům na Ministerstvu obrany - tedy bod 2 a 3. Střet ve Věcech veřejných je dlouhodobou záležitostí a byl bych překvapen kdyby nesouvisel s uplatněním vlivu právě podle bodu 2 a 3 (viz výše).
Nemyslím si, že jsme v takové situaci jediní v Evropě. Podobné problémy má například Itálie (soud se Silvio Berlusconim), Portugalsko (neschopnost prosadit úsporná opatření - kolize s bodem 1 a možná dalšími), podobně Řecko. Principy podle bodů 2 a 3 jsou již delší dobu (masově posledních 10 let) uplatňovány i v Bruselu v souvislosti s růstem moci Evropské komise a poradních orgánů.
Konstatuji, že jde o přirozené jevy související s možností volených orgánů (zákonodárce) i nevolených orgánů (Evropská komise) uplatňovat moc, kterou jí nikdo dobrovolně nesvěřil. Dokonce ani volení poslanci nemohli získat mandát k odebírání majetku jednotlivcům (daně) pod hrozbou násilí (uvěznění), když takové oprávnění nemá žádný jednotlivec (budeme-li předpokládat, že nikomu "není dáno" právo loupit). Rovné volební právo a vzdálenost místa výběru od utrácení veřejných prostředků považuji za hlavní důvody pro současnou situaci. Koneckonců, pokud by každá obec stanovovala a vybírala vlastní daně, jistě by její občané (poplatníci) měli daleko větší zájem na úspornosti jejího hospodaření. V současné situaci je příjem obce na obyvatelích téměř úplně nezávislý.
Cílem svobodných je výrazné zeštíhlení státu, výrazné omezení přerozdělování a přesunutí pravomocí a odpovědnosti zpět co nejblíž jednotlivým dotčeným subjektům (především daňovým poplatníkům v případě výběru daní).
S pozdravem,
Karel Zvára
předseda komise pro rozpočtovou a daňovou politiku
Strana svobodných občanů