MUDr. Mgr. Vladimír Plaček

Zemřel dne 2.8.2018
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

26.06.2014 10:20:28 - Kuba z Litoměřic

lázeňství

Jak dlouho bude podle vás trvat, než se české lázeňství dostane zase na dřívější úroveň? Ještě loni to vypadalo na úplný kolaps

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

07.09.2014 16:33:38 - MUDr. Mgr. Vladimír Plaček
 Dne 23.8.2013 podala dle § 87 odst. 1 písm. b) Ústavy ČR skupina 21 senátorek a senátorů k Ústavnímu soudu v Brně návrh na zahájení řízení o zrušení vyhlášky č. 267/2012 Sb. ministerstva zdravotnictví ze dne 27.7.2012, účinné od 1.10.2012, o stanovení Indikačního seznamu pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči o dospělé, děti a dorost, ev. části této vyhlášky, která též zavádí nové pojmy základní a opakovaný léčebný pobyt, přičemž v § 2 odst. 2 stanovuje, že poslední léčebný pobyt pojištěnce v období od 1.10.2009, tedy 3 roky před nabytím účinnosti této vyhlášky, se považuje za základní léčebný pobyt a další léčebný pobyt již jako opakovaný dle této vyhlášky. V tomto ustanovení senátorky a senátoři viděli nepřípustnou nepřímou retroaktivitu. Senátorky a senátoři dále předpokládali konzistentní rozhodování ústavního soudu, stejně jako v případě zdravotnických nadstandardů, které přímo nezrušil, ale požadoval jejich výčet v příloze zákona č. 49/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a navrhli proto ústavnímu soudu zrušení výše uvedené vyhlášky s možným časovým odstupem k tomu, aby mohl být indikační seznam příp. přepracován, resp. jako přepracovaný uveden přímo nebo jako příloha zákona o veřejném zdravotním pojištění, jako eventualitu navrhovali zrušení části výše uvedené vyhlášky, tj. § 2 odst. 2. Taktéž navrhovali, a to nejen vzhledem ke kritické situaci v lázních, ve kterých se počet pacientů, jejichž pobyt je hrazen z veřejného zdravotního pojištění, snížil mnohdy až o 50 %, ale i s ohledem na medicínské hledisko, opětovné prodloužení základní doby pobytu v lázních zpět na 28 dnů. K návrhu senátorek a senátorů se v plném rozsahu přidal ombudsman a následně i ombudsmanka.

Ústavní soud v Brně návrhu senátorek a senátorů dne 2.4.2014 plně vyhověl a výše uvedenou vyhlášku k 31.12.2014 zrušil. Tím vznikl časový prostor pro zařazení indikačního seznamu do zákona o veřejném zdravotním pojištění.

Politická situace v ČR se v mezidobí od 23.8.2013 výrazně změnila, proběhly volby do Poslanecké sněmovny P ČR, vznikla nová koaliční vláda a ministrem zdravotnictví se stal MUDr. Svatopluk Němeček, MBA, který se hned od počátku vyjadřoval o nutnosti prodloužení základní doby pobytu v lázních zpět na 28 dnů. Ihned po nástupu do funkce, za vydatné spolupráce kromě jiných i se senátorkami a senátory, začaly intenzivní práce na vydání nové vyhlášky s indikačním seznamem, která by reflektovala požadavky senátorek a senátorů a která měla být vydána k 1.5.2014. Avšak rozhodnutí ústavního soudu ze dne 2.4.2014, který vyjádřil požadavek, aby indikační seznam byl součástí zákona, vydání této vyhlášky znemožnil.

Tím paradoxně byla znemožněna i potřebná náprava poměrně kritické situace v lázních, neboť práce na návrhu změny zákona o veřejném zdravotním pojištění v intencích rozhodnutí ústavního soudu, i když se na změně začalo ihned intenzivně pracovat, si vyžádují právě potřebnou dobu tři čtvrtě roku, nicméně v současné době je již tato novela zákona předána do legislativního procesu.

Přesto se našla cesta, jak kritickou situaci v lázních řešit, a to cestou zástupců státu ve správních radách všech zdravotních pojišťoven výzvou ředitelům těchto pojišťoven, resp. jejich revizním lékařům, kteří mají v kompetenci již i za těchto podmínek prodloužit – v intencích rozhodnutí ústavního soudu - základní dobu pobytu v lázních na 28 dnů, a to do doby vydání novely zákona o zdravotním pojištění, což se také v těchto zdravotních pojišťovnách stalo praxí. Dle mých informací největší zdravotní pojišťovna, tj. VZP ČR, takto postupuje.

Vzhledem k tomuto kroku, i textu návrhu změny zákona o veřejném zdravotním pojištění, který obsahuje všechny potřebné, výše uvedené změny, je dnes situace v lázních zcela diametrálně odlišná s jednoznačnými pozitivními změnami, především co se týká počtu pacientů – pojištěnců zdravotních pojišťoven, a při předpokladu přijetí novely zákona by tato situace měla setrvat i v dalších obdobích, čímž by lázně měly nepříjemnou situaci zvládnout.