povinné ručení
Pokud teď někdo nemá povinné ručení, v případě nehody musí platit České kanceláři pojistitelů penále, a to ze svého, za každý den, který jezdil bez něj. Nyní ale prý chcete tuto povinnost platit přenést z jednotlivců na pojišťovny. Zajímalo by mě proč? Proč mají za chyby jedinců platit jiní? Děkuji za vysvětlení
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
děkuji za
dotaz. jsem rád, že mám příležitost vysvětlit co nás vedlo k návrhu změny zákona
č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla.
Zcela
nesystémovou změnou uvedeného zákona přijetím poslaneckého návrhu ODS v
minulosti, bez řádného projednání v připomínkovém řízení, došlo k následující
situaci. Na základě platného zákona jsou vlastníci nebo provozovatelé zjištěného
nepojištěného vozidla povinni i bez způsobení škody tímto vozidlem odvádět do
garančního fondu nestátní organizace České kanceláře pojistitelů mnohonásobně
vyšší denní sazbu než je vlastní výše pojištěného. Ke zjištění dochází pouhým
porovnáním databází evidovaných vozidel a databází povinného pojištění. Tuto
činnost provádí ČKP a bez jakéhokoliv časového omezení předepisuje povinnost
uhradit dlužnou částku příspěvku, včetně úroků. Tím vystavuje do neřešitelné
situace celou řadu občanů, kteří nejsou vlastníky či provozovateli zjištěných
vozidel. Příčinou situací, kdy se vozidlo do databáze nepojištěných může dostat
je mnoho např. dědictví, institut polopřevodu, kdy nedojde k jeho dokončení dle
zákona, neprovozovaná vozidla nevyřaditelná z evidence vozidel využívaná pouze
jako sbírková a pod. Vymáhané částky jsou astronomické a často vedou k vyhlášení
exekucí na občany.
Přitom příspěvek do garančního fondu od pojišťoven je povinný i v současnosti, s tím nemá naše novela nic společného. V případě vzniku škody nepojištěným vozidlem, i bez příspěvku občanů, ČKP vyplatí škodu za nepojištěné vozidlo z garančního fondu, který má v současné době dostatečnou hotovost. Celá výše škody je následně soudně vymáhána ČKP na nepojištěném a s více než 92% úspěšností se vrací zpět do fondu.
Při vzniku
nehody a škody probíhá správní řízení s udělení pokuty od obce s rozšířenou
působností ve výši 5 000 až 40 000 Kč, která je příjmem obce. Současně dochází
k trvalému vyřazení vozidla z registru silničních vozidel.
Naší snahou
je zabránit zbytečné finanční šikaně občanů ze strany ČKP, která dle pravomocí
ze zákona může neomezeně zvyšovat své zisky, které nemají s funkčností celého
systému úhrady škod způsobených nepojištěnými vozidla nic společného. Současně
dle vyjádření Ministerstva financí ČR naše novela nezpůsobí žádné navýšení
zákonného pojištění vozidel.
Věřím, že
jsem dostatečně odpověděl na Váš dotaz.
Přeji pěkný den.
Ing. Karel Šidlo
poslanec PS PČR