Ministerstvo data k rozpočtu zná
Místopředseda VV, pan Jarolím prohlásil, že vzhledem k neznalosti daňových výjimek, a tím neznalosti toků peněz je rozpočet sestavován bez znalosti věci a tím pádem pracujete pouze se zvyšováním daní?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Místopředseda VV Tomáš Jarolím ve svém pondělním komentáři obviňuje Ministerstvo financí z toho, že sestavuje státní rozpočet a přitom neeviduje data k tomu potřebná. Domnívá se, že úsporné kroky navrhované ministerstvem pro rok 2012 jsou důsledkem beznadějné neznalosti úřadu, nemajícího přehled o minulých příjmech státního rozpočtu. Nic takového není pravdou.
K tomuto vzkazu čtenářům se odhodlal poté, co se 20. července obrátil na rezort financí s žádostí o poskytnutí informace o prominutí penále a sankcí z plateb daní, cel a poplatků udělených daňovým subjektům za období jednoho roku. (Zde se nejedná o výjimku, jak se v článku mylně uvádí, ta se vztahuje na osvobození či podobné daňové úlevy a vyplývá přímo ze zákona). Žadatel podal svou žádost podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím a žádal v ní identifikaci konkrétních subjektů, výši jednotlivých částek, včetně zdůvodnění těchto rozhodnutí.
Ministerstvo financí rozumí požadavku na transparentnost při nakládání s veřejnými prostředky, ale jako správce osobních údajů musí vždy zohlednit riziko případné kolize se zákonem o jejich ochraně, případně také s daňovým řádem, který stanovuje povinnost mlčenlivosti. Obdobně Ministerstvo na požádání nezveřejňuje například veškeré odvedené daně pana místopředsedy Jarolíma, ani výši jeho příjmů. Ministerstvo v této souvislosti poskytuje seznamy právnických osob s uvedením prominutých částek, a to jako informaci, která je s ohledem na náklady jejího pořízení přiměřeným způsobem zpoplatněna.
Ministerstvo rovněž není vázáno povinností vyhovět požadavkům žadatelů, které překračují povinnosti stanovené poskytovatelům informací v uvedeném zákoně, který mj. výslovně stanoví, že povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na vytváření nových informací. Ministerstvo tedy vydalo řádně zdůvodněné rozhodnutí o neposkytnutí informace. Místopředseda Jarolím si ale toto rozhodnutí, plně respektující zákon, v souladu s kterým o údaje požádal, nesprávně vyložil jako neschopnost úřadu informace evidovat. Je také zajímavé, že i když s rozhodnutím úřadu nesouhlasí, nevyužil dosud svého práva podat rozklad a raději komunikuje přes média.
Na tomto místě také připomeňme, že sám ministr financí se v novém daňovém řádu (účinný od 1.ledna 2011) vzdal svého dřívějšího práva promíjet daň v individuálních případech. To představuje jedno z mnoha důležitých protikorupčních opatření vlády. Napříště již tak nebude možné spekulovat o motivech promíjení daní a jejich příslušenství.
Ministerstvo financí přirozeně disponuje informacemi o částkách, v nichž za konkrétní období byly prominuty penále a sankce z plateb daní, cel a poplatků a každoročně je při sestavování návrhu státního závěrečného účtu od příslušných organizačních složek (např. finančních úřadů) získává. Jinými slovy, tato záležitost nijak nesnižuje schopnost Ministerstva financí plnit odpovědně svou úlohu při sestavování státního rozpočtu. Kritika pana místopředsedy Jarolíma se tedy v tomto bodě zcela míjí účinkem.
Jakub Haas, Michal Žurovec, odd. Komunikace MF