„Operátory této bezplatné telefonní linky jsou zaměstnanci krajského úřadu, kteří nabídli svou pomoc a na infolince jsou k dispozici nad rámec svých pracovních povinností. Střídá se jich celkem 39, na drátě jsou denně včetně sobot a nedělí, od osmi rána do šesti do večera. Od poloviny ledna, kdy byla linka zprovozněna, už vyřídili pět a půl tisíce hovorů. S volajícími se jim podařilo udělat skoro čtrnáct stovek registrací, přímo k očkování vytvořili 830 rezervací konkrétních termínů. Tato linka je pro mnohé jedinou šancí, jak se k očkování přihlásit,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a dodal, že s rezervací termínů zájemcům pomáhají také praktičtí lékaři nebo některé obecní úřady.
„Získáním kolektivní imunity konečně nad koronavirem zvítězíme, proto je naší prioritou co nejrychleji proočkovat co nejvíce lidí. Zatím jsme ovšem odkázáni na množství vakcín, které máme k dispozici. Věřím, že už brzy se dodávky pro lidi z našeho kraje výrazně navýší. Také je nutné pohlídat, aby se k očkování dostali všichni, kteří mají o vakcínu zájem. Proto stále funguje naše telefonní linka, na kterou mohou zdarma volat nejen občané nad 70 let, ale také zaměstnanci škol, kteří mají aktuálně na očkování nárok,“ sdělil hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák. Doplnil aktuální údaje vakcinace v Moravskoslezském kraji:
Aktuálně dostalo alespoň první dávku přes 70 tisíc občanů, revakcinací z nich už prošlo téměř 28 tisíc. Více než třetinu vakcín dostali občané nad 80 let, podobné množství zdravotníci. 22 % dávek šlo z celkového množství do sociálních zařízení. Zbytek dostali senioři 70+, pedagogové nebo členové integrovaného záchranného systému. V příštích 14 dnech má termín rezervováno dalších téměř 5 tisíc zájemců. V měsíci březnu má do kraje dorazit přes 67 tisíc vakcín Pfizer a BioNTech, necelých 15 tisíc vakcín Moderna a 27 tisíc vakcín AstraZeneca. V dubnu má pak kraj přislíbeno více než dva a půl násobné množství dávek.
Na krajskou linku se lidé také často obracejí s nejrůznějšími dotazy, například se snaží zjistit, zda je jejich aktuální zdravotní stav pro vakcinaci vhodný. Krajští úředníci je pak odkazují na odbornou konzultaci s lékařem. Pokud se lidé ptají na běžné záležitosti, které s očkováním souvisí, snaží se jim pomoci, například jim vyhledávají nejbližší očkovací místo. „Na linku lidé často volají s určitými obavami či rozladěním. Pandemie nám všem komplikuje život mnohem déle, než jsme čekali. Proto jsem velmi rád, že se našim operátorům daří zachovat vlídnost a trpělivost. Občas dostáváme od volajících zpětnou vazbu a poděkování, že jim ochota našich lidí pomohla a povzbudila je. Tato zkušenost je jistě cenná i pro zaměstnance hejtmanství. Bezprostředně se účastní boje s koronavirem a podle jejich slov cítí lidskou sounáležitost a soudržnost. Děkuji nejen těmto dobrovolníkům, ale také krajskému odboru podpory korporátního řízení a kontroly, který infolinku koordinuje,“ řekl ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza.
O své INFOLINCE Moravskoslezský kraj občany informuje průběžně, také prostřednictvím obecních úřadů a praktických lékařů. Informaci o lince předaly seniorům také krajské Senior Pointy.