Já mám dvě poznámky nebo dvě věci, které bych chtěl sdělit. Ta první se týká toho slova průměr. Já se strašně omlouvám, ale já bych hrozně rád vždycky, když se bavíme o průměrech, slyšel ještě i medián. Tady zaznělo, že se nebavíme o 900 korunách, ale že se bavíme vlastně o průměrném přidání 200 korun, protože zbývajících 700 vychází z valorizace, ale průměry bez mediánu prostě nejsou dostatečná informace a teď to ani není na paní ministryni, prostřednictvím pana předsedajícího, ale obecná prosba a poznámka. Pokud se tady bavíme o průměrech, bylo by dobré, aby vždycky zazněl i medián, abychom měli jasnou představu, o čem se vlastně bavíme. Průměr je strašně, strašně zavádějící termín a i někteří jiní ministři, co tu sedí, ví, že jsme si s tím nabíhali na některých výborech.
To, co je druhý bod, který bych chtěl zmínit a říct za sebe, já velmi podpořím a s radostí podpořím ten pozměňovací návrh, týkající se zavedení vysokoškolského studia nebo započítání vysokoškolského studia do důchodů. A překvapuje mě, že ta podpora není, řekl bych, masová. Žil jsem v přesvědčení, že se tato Poslanecká sněmovna bez ohledu na politickou příslušnost snaží podpořit vysokoškolské studium. Bavíme se o vědě, výzkumu, bavíme se o tom, abychom co nejvíce zjednodušili především ženám, a já znovu připomenu paní docentku Putnovou, a s radostí ji připomenu, která byla iniciátorkou legislativní změny, která umožnila započítání mateřské do studia.
Chceme, aby ženy a aby slečny, které studují, měly zájem studovat, aby to studium na vysoké škole bylo pro ně co nejjednodušší. Chceme, aby ti, kteří na to mají, měli minimum překážek a naopak to pro ně bylo atraktivní dále studovat. Nebavíme se jenom o nějakých dlouhých vysokoškolských studiích a o vědcích a výzkumnících, ale bavíme se o zaměstnancích, bavíme se o Průmyslu 4, jestli to správně říkám - pan premiér by mě opravil, pokud se pletu -, který říká, že budeme potřebovat kvalifikované, kvalifikované zaměstnance, kteří budou mít špičkové vzdělání.
Domníval jsem se, že toto je zcela nepolitická záležitost a že na tomto panuje shoda napříč všemi stranami a napříč všemi poslanci. Protože tady zaznívá z úst mnoha ministrů, mnoha poslanců, zaznívá tady z různých stran, že to, co je to nejdůležitější, je vzdělání a snaha vzdělávat. A přišel mi jako naprosto logický krok a výborný nápad, myslel jsem, že bude potlesk na otevřené scéně, ten návrh, že se vysokoškolské studium bude započítávat právě do důchodu jako jeden z mnoha stimulů, aby mladí lidé měli zájem studovat na vysokých školách, aby měli zájem. Že naopak budeme hledat další cesty, jak zjednodušit a umožnit to, aby studovat mohli. A teď mě překvapuje, že tomu tak není. Myslím si, že je to snad jen nedorozumění a nepochopení.
Děkuji.