Českým zemědělcům už došla trpělivost. Prostřednictvím Agrární komory ČR se proto obrátili na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, neboť mají dojem, že nadnárodní obchodní řetězce je znevýhodňují.
Privátní značky jako například Jarmark, Pilos či Clever, do kterých si obchodní řetězce nechávají zabalit potraviny od různých dodavatelů, se totiž staly vzhledem k nízké ceně velkým lákadlem pro české zákazníky. Podle zemědělců, resp. Agrární komory ČR, tím ale obchodní řetězce ve skutečnosti diskriminují tradiční výrobky domácích producentů, které v regálu slouží pouze jako předražená stafáž pro zlepšení prodejů potravin jejich privátních značek.
Diktát obchoďáků
„Vím, že kolegové sepsali podnět a odeslali ho na ÚOHS,“ potvrdil ParlamentnímListům.cz Milan Švrček, který v zemědělství podniká už skoro třicet let. Na své farmě v jihomoravském kraji chová různé druhy hospodářských zvířat a pěstuje plodiny.
Postupem času i on vnímá, že velké obchodní řetězce pohlcují tradiční českou výrobu. „Je to logické, každému jde o zisk, a čím větší firma, tím větší hlad a tlak na výsledky. Zákazník rozhoduje, a je jasné, že v současné době lidé koukají na cenu víc než kdykoli dřív.“
Podle Švrčka však postupy velkých hráčů překračují meze férovosti: „Konkurence je potřeba, ale měla by být v souladu s principy pravidel volného trhu. Protože i ten má svá pravidla, nelze z toho dělat divoký Západ.“
Agrární komora tvrdí, že až čtvrtina potravin určených k rychlé spotřebě, které nabízejí zákazníkům velké obchody, má podobu privátních značek: „Jde především o mléko a mléčné výrobky, jako jsou jogurty, sýry apod., dále maso a uzeniny nebo vejce.
Funguje to tak, že obchodní řetězce si objednají konkrétní výrobek u svého dodavatele, od kterého již odebírají jeho výrobky tradičních a pro spotřebitele známých českých značek. Diktují si, jak má vypadat obal, své požadavky často a rychle mění, tlačí na co nejnižší nákupní cenu, a zároveň si dodáním sortimentu do privátní značky podmiňují odběr značky, která patří dodavateli,“ uvedla komora.
Výrobek označený příslušnou privátní značkou obchodního řetězce pak obchod umístí do regálu na dobře viditelném místě. „Za toto místo si dodavatelé potravin obvykle ještě připlácejí, a nechají si od výrobce zaplatit i reklamu v akčním letáku. Značkové výrobky od stejného dodavatele, které mají totožné složení i hmotnost jako ty privátních značek a jsou zabalené v tradičním obalu, obchodní řetězec ve většině případů znevýhodní tím, že uměle navýší jejich prodejní cenu. Následkem těchto nespravedlivých obchodních praktik dokážou snížit poptávku po českých potravinách zavedených značek a vytlačit je na okraj zájmu spotřebitelů,“ popsala na svém webu Agrární komora ČR.
Spotřebitelé hledí na cenu
„Obchodní řetězce dlouhodobě diskriminují české výrobce potravin, ať už je to nevýhodným umístěním v regálu, nedoplňováním jejich zboží nebo přemrštěnou obchodní přirážkou. Ještě ke všemu mají tu drzost obviňovat dodavatele ze zdražování potravin. To nejsou jediné nekalé praktiky, se kterými se dodavatelé setkávají,“ postěžoval si ParlamentnímListům.cz ředitel komory Jan Doležal.
„Od našich členů máme informace, že obchodníci dokonce plíživě snižují objednávky jejich zavedených výrobků ve prospěch privátních značek, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu. Každá nová smlouva znamená další slevu, a tedy vyšší marži pro obchod, nikoliv nižší cenu pro zákazníka. Pokud dodavatel na jejich jednostranně nadiktované a neférové podmínky nepřistoupí, jednoduše jej vymění za jinou firmu, která je ochotna tyto podmínky přijmout. Přitom se může jednat i o zahraničního dodavatele, nicméně výrobek se stále tváří jako domácí produkt označený pouze logem privátní značky. Nemají totiž povinnost uvádět název konkrétního výrobce, který je pro běžného spotřebitele jen obtížně zjistitelný,“ vysvětlil Doležal.
Obchodní řetězce tak zneužívají svého dominantního postavení na tuzemském maloobchodním trhu a využívají důvěry svých zákazníků, kteří jsou nuceni za současných hodnot inflace hledět na cenu ještě více než kdykoliv předtím: „Spotřebitelé při nákupu základních potravin v současné době zohledňují v prvé řadě cenu, a preferují tak potraviny prodávané pod privátní značkou. Přitom si neuvědomují, že se mohou stát pouze oběťmi klamavé obchodní politiky zahraničních obchodních řetězců a v dobré víře si domů odnesou potravinu tvářící se jako český produkt, na který se zvykli a který jim vyhovuje, přičemž se ve skutečnosti může jednat o zahraniční výrobek pochybných kvalitativních vlastností. Kdo tady pak koho drží pod krkem?“ uvádí ředitel Agrární komory ČR.
Obchodníci podle něj mohou těmito praktikami zcela ovládnout domácí výrobu potravin a vytlačit tak z trhu zavedené české značky, které tuzemské firmy budovaly dlouhá léta: „Jedenáct obchodních řetězců ovládá 75 % domácího maloobchodu, určují ceny potravin pro zákazníky a mají obrovskou vyjednávací sílu vůči svým dodavatelům, kteří jsou v obavě z ukončení spolupráce ochotni přistoupit na nevýhodné podmínky,“ varuje Doležal.
Kaufland – privátní značky hlídají kvalitu. České výrobce podporujeme
Jak se k celé situaci staví samy obchodní řetězce? Jak budou reagovat na podnět Agrární komory ČR? ParlamentníListy.cz kontaktovaly 8 českých obchodních řetězců, odpověď do doby uzávěrky tohoto článku přišla od jediného – od Kauflandu. Jeho mluvčí Renáta Maierl uvedla, že podíl jejich privátních značek tvoří v nabídce cca 20 %.
„Výhoda privátních značek je, že máme kvalitu produktů a celý proces výroby pod kontrolou,“ vysvětlila jejich existenci.
Co se týče výběru dodavatele, je prý podle Kauflandu prioritou splnění kvalitativních standardů: „Primárně máme zájem podporovat české výrobce, proto je v rámci lokálního vývoje vlastních značek oslovujeme. Před třemi roky jsme uvedli na trh naši národní značku K-Jarmark, která nabízí produkty výhradně od českých výrobců. Konkrétního výrobce navíc vždy uvádíme na obalu daného produktu. Umístění produktů privátních značek nebo brandů v regálech je stejné, najdete je vždy dle sortimentní skupiny,“ řekla mluvčí.
Podporu českých producentů v odpovědi ParlamentnímListům.cz zmínila mnohokrát: „České producenty podporujeme napříč celým sortimentem, ať už v úseku pečiva, mléčných produktů nebo ovoce a zeleniny, a dokonce i piv. Více než 15 let také spolupracujeme s českými ovocnáři a zelináři v rámci tzv. ‚pěstebních kontraktů‘, kdy českým ovocnářům a zelinářům předem (na další sezónu) garantujeme odkup jejich produkce. V současné době takto spolupracujeme s téměř 30 českými subjekty. V současné době činí podíl potravin, které nakupujeme od českých subjektů více než 72 %,“ zakončila svou odpověď Renáta Maierl.
Na dotaz, zda Kaufland vnímá postup Agrární komory ČR jako oprávněný, však už mluvčí nereagovala.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Andrea Novotná