Co nás v první řadě překvapilo, je, že trestní stíhání bylo zahájeno po anonymním trestním oznámení. Nejednalo se tedy o stížnost některého z poškozených, jak by se člověk pochopitelně domníval. Poškození byli o údajné neoriginalitě děl, která vlastní, informováni až policejním orgánem. Ten díla zabavil, ačkoliv řada z poškozených vypověděla, že o originalitě svých obrazů nepochybuje.
Žádné bližší informace o obsahu anonymního trestního oznámení se získat nepodařilo vzhledem k tomu, že tento dokument paradoxně není součástí spisu, a s jeho obsahem nebyl obeznámen žádný z účastníků, ani právní zástupci obžalovaných či poškozených.
Na počátku celé věci byly dva obrazy: „Hadí muž“ od Františka Tichého a „Zahradní pavilon“ od Františka Grosse. Dodnes utajovaná osoba prý přinesla fotografie těchto obrazů zástupcům policie Moravskoslezského kraje s tvrzením, že se má jednat o falzifikáty. Na tomto základě, aniž by policie měla tyto obrazy vůbec fyzicky k dispozici, bylo zahájeno trestní stíhání na neznámého pachatele. Policie Moravskoslezského kraje fotografie následně předložila znalci Petru Pavliňákovi, který provedl „zkoumání“. Díla tehdy vůbec neměl fyzicky k dispozici.
Za falza je označil na základě fotografií. Je zvláštní náhodou, že právě Petr Pavliňák obě díla krátce před spuštěním policejní mašinerie posuzoval pro jistého sběratele, a označil je za falzifikáty.
Následně byly zahájeny odposlechy jmenovaného sběratele a dalších osob.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový