Lokomotiva bude přidána do souprav některých Slováckých expresů, konkrétně na neelektrifikovaném úseku mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi a také na dva spěšné vlaky spojující Staré Město s Brnem.
Lokomotivy s maximální rychlostí 100 km/h a s výkonem 1 103 kW (1 500 koní) měly elektrický přenos výkonu. Vybaveny byly motorem K 6 S 310 DR a trakčním dynamem TD 802. Výroba probíhala v závodě ČKD v pražské Libni. Prototyp T 478.1001 opustil továrnu v listopadu 1964. V letech 1967 až 1971 probíhala sériová výroba. Vyrobeno bylo celkem 230 lokomotiv vybavených parním agregátem PG 500 pro vytápění osobních souprav a dalších 82 lokomotiv určených jen pro nákladní dopravu bez topného agregátu. Ty byly označeny řadou T 478.2, později 752.
Je v pořádku křičet a pískat na politika, který jde na Národní třídu uctít památku 17. listopadu? Ať už na kohokoliv.Anketa
Především v 90. letech bylo množství lokomotiv tohoto typu modernizováno. Obdržely např. elektronické regulátory řízení nebo elektrické topení, které nahradilo parní agregát. Některé lokomotivy odkoupily také soukromí dopravci, a tak je lze stále vidět v provozu. Národní dopravce má ve stavu pět lokomotiv současné řady 749 s elektrickým vytápění a čtyři lokomotivy řady 751 bez elektrického vytápění, které jsou ve sbírkách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka a využívají se pro nostalgické a turistické jízdy.
První prototyp T 478.1001, dnes 751.001-9, se konstrukčně a tvarově odlišuje od druhého prototypu a dalších sériových lokomotiv. V ČKD Praha byl vyroben pod číslem 6436. Při svém představení veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1966 získala Zlatou medaili. Lokomotiva byla v pravidelném provozu u ČSD a ČD do roku 1986, kdy byla odstavena.
Po následné opravě v brněnském depu byla uvedena do provozuschopného stavu a v roce 2002 byla prohlášena chráněnou památkou. Nyní je muzejním strojem a starají se o ni fanoušci ze strojové stanice v Tišnově. V péči zmíněné skupiny nadšenců je od roku 2013. Díky jejich úsilí se podařilo odstranit i následky havárie motoru z roku 2019. Od roku 2021 je tak znovu vedena jako provozní i s původním šestiválcem s výrobním číslem 2619/1963.
Pátek 22. listopadu
- Sp 1767 Brno hl. n. (13:28) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26)
Sobota 23. listopadu
- R 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
- R 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
- R 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11:20)
- R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33) – Luhačovice (13:20)
- R 884 Luhačovice (14:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20)
Neděle 24. listopadu
- R 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33) – Luhačovice (11:20 h)
- R 886 Luhačovice (12:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
- R 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33) – Luhačovice (15:20 h)
- R 882 Luhačovice (16:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (17:20 h)
- Sp 1774 Staré Město u Uherského Hradiště (18:27) – Brno hl. n. (20:33 h)
Bardotka nebo Zamračená
Řada T 478.1/2, resp. 749/751/752 dostala od železničářů řadu přezdívek. Podle profilu střechy pod horním reflektorem, který působí jako by se lokomotiva mračila, se jim říká Zamračená. Další přezdívkou je Bardotka podle populární herečky 50. a 60. let Brigitte Bardot. Tvary lokomotivy z boku připomínaly některým železničářům poprsí, proto se nabízelo dát lokomotivám přezdívku podle slavné herečky. Více informací o akci najdete na portálu Vlakem na výlet ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva