AV ČR: Břevnovského Krista namaloval Hans von Aachen, potvrdil historik umění

23.12.2020 13:18 | Zprávy

Za zdmi břevnovského kláštera jsou ukryty mnohé poklady. Dlouhá léta v jedné z místností visel bez povšimnutí obraz původně přisouzený neznámému umělci. Podle nejnovějších závěrů však autorství patří Hansi von Aachenovi, oblíbenci císaře Rudolfa II., žijícímu na přelomu 16. a 17. století v Praze.

AV ČR: Břevnovského Krista namaloval Hans von Aachen, potvrdil historik umění
Foto: AV ČR
Popisek: Logo Akademie věd ČR

 A co víc – jak ukázala rentgenová analýza, pod náboženským výjevem se zřejmě skrývá portrét malířova chlebodárce. Za objevem stojí Štěpán Vácha z Ústavu dějin umění AV ČR. O výzkumu malby a jejím restaurování vzniká také dokumentární film a 17. prosince odstartovala výstava přístupná přímo v ulicích hlavního města.

Odhalené tělo nesoucí známky bičování, přesto stále krásné, jemné rysy v obličeji, výraz tichého utrpení, ale také odevzdanosti, elegantní gesta rukou. Když se Štěpán Vácha před čtyřmi lety procházel po chodbách břevnovského kláštera, kde v rámci svého tehdejšího projektu studoval barokní nástěnné malby, padl mu do oka obraz Krista svlékaného z roucha. Zarazila ho popiska vedle plátna, na které stálo: neznámý český autor z druhé poloviny 17. století. „Zafungovala intuice historika umění – má vizuální zkušenost mi zkrátka říkala, že to nemůže být barokní obraz, že musí být starší a že by to mohl být Hans von Aachen,“ říká vedoucí oddělení raného novověku v Ústavu dějin umění AV ČR.

Na císařském dvoře

Výtvarník pocházející z Německa se zkušenostmi z Benátek, Florencie nebo Říma byl na přelomu 16. a 17. století oblíbeným dvorním malířem Rudolfa II., velkého podporovatele umění. Za více než dvě desetiletí ve službách císaře v Praze pro něho namaloval řadu obrazů a byl také jeho hlavním portrétistou.

Štěpán Vácha je přesvědčen, že výjev Krista vznikl Aachenovou rukou a podporuje to několika důkazy. „Velice rád používal temnosvit, typické jsou pro něho dlouhé prsty – jako by patřily klavírnímu virtuosovi, jsou zvláštně afektované, což je poznávací znamení rudolfinských dvorních malířů. I výraz v tváři je příznačný – spíše než vyhrocenou emoci v ní vidíme něžné utrpení. A podobně zobrazoval bolestného Krista v jiných svých pracích,“ vysvětluje historik umění.

Přisouzení autorství ovšem opírá i o expertní názor mezinárodně uznávané znalkyně rudolfinského malířství Elišky Fučíkové, jež je podepsána pod několika velkými výstavami o dvorních císařových umělcích a tehdejší době.

Překvapení ve spodní vrstvě

Vědec úzce spolupracoval s restaurátorem Adamem Pokorným z Národní galerie v Praze, který pod vrchní vrstvou za pomoci rentgenu a infračervené reflektografie objevil starší malbu. Jak se Štěpán Vácha domnívá, mohlo jít o podobiznu Rudolfa II. „Má to svou logiku, portrétovat panovníka bylo primárním úkolem dvorního malíře, za svůj život musel namalovat mnoho císařových portrétů.“ Některý se mu možná nepovedl nebo ho z nějakého důvodu nedokončil, a tak plátno použil na jiný obraz.

Motiv nynější vrchní malby do Aachenovy tvorby dobře zapadá. Sice pro svého chlebodárce vytvářel spíše mytologické žánrové obrazy, často s erotickou tematikou, ale vedle toho přijímal i zakázky od jiných klientů, a to od duchovních. To je případ Bolestného Krista, jehož si podle vědce u malíře objednal představený břevnovského kláštera, opat Wolfgang Selender, dosazený do funkce v roce 1602 přímo Rudolfem II.

„Opata s císařem pojila těsná vazba, jinak by řeholník stěží mohl zadat zakázku Rudolfovu oblíbenci. Navíc se podařilo doložit, že Aachen Selendera rovněž portrétoval. Dalším argumentem je zápis v inventáři mobiliáře kláštera po jeho násilném zrušení v roce 1950, kde stojí, že Bolestný Kristus visel na stěně jednoho z pokojů opatského bytu.“ Datace vzniku díla se tak dá určit poměrně dobře, namalován musel být mezi lety 1602 a 1615, kdy Aachen v Praze zemřel.

Ukazuje zbídačeného Spasitele

K odevzdanému utrpení Krista se malíř opakovaně vracel. Obměňoval přitom oblíbenou figurální kompozici Ježíše s doprovodnými postavami soucitné ženy, mouřenína nebo římského vojáka s židy, kteří Krista prezentují lidu, když Pilát zvolává: „Ecce homo – Hleďte, člověk!“ V případě břevnovského plátna je to genderově nevyhraněná osoba. „Ztělesňuje soucit, navádí zbožného diváka k tomu, aby se vcítil do Kristova utrpení. Snímáním pláště odhaluje jeho zbičované tělo,“ líčí Štěpán Vácha.

V roce 2018, kdy historik umění obraz předal restaurátorům, nebyl ani havarijním, ale ani v dobrém stavu. Malba byla zašlá, plátno zvlněné a místy potrhané. Jak se při technologickém průzkumu zjistilo, obraz už byl v minulosti v péči restaurátorů – zřejmě v 18. a pak znovu v 19. století. Naštěstí tehdejší úpravy nebyly necitlivé a dílo nepoškodily.

Adam Pokorný při aktuální renovaci musel plátno nejdříve vyjmout z rámu, odstranit podlepenou vrstvu tkaniny a celou plochu „vyžehlit“. V místech, kde bylo plátno protržené, vytvořil záplaty – všil nové kousky látky, na které nanesl tmel a doplnil retuše. „Defekty jsme našli jen po stranách, v centru obrazu, kde jsou postavy, zůstala malba krásně nedotčená,“ říká Štěpán Vácha. 

Dílo o rozměrech 94 × 82 centimetrů nyní už vyspravené a s živými barvami opět visí na svém původním místě v někdejší jídelně prelatury břevnovského kláštera, která je součástí běžné prohlídkové trasy. Jeho hodnota je vysoká. Podle vědce se nedávno rozměrnější malba s podobnou tematikou, nalezená v roce 2017 v anglické soukromé sbírce, prodávala v přepočtu bezmála za 46 milionů korun.

Příběh o tom, jaké bylo pátrání po původu malby, a o průběhu restaurování vypráví výstava Něžné utrpení podle Hanse von Aachena ve Window Gallery, výlohách knihovny Ústavu dějin umění AV ČR, volně přístupných z ulic Na Perštýně a Husova. V okenní galerii je ke zhlédnutí také upoutávka na chystaný časosběrný dokument o obrazu a určování jeho autorství. Tvůrci jej právě dokončují a prvním divákům by jej mohli promítnout v příštím roce.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

22:28 Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

Národní park České Švýcarsko v reakci na požár z roku 2022 významně posílil požární prevenci. Realiz…