Konkrétním příkladem je účast stíhaček F-15, které do České republiky na cvičení Ample Strike přilétají ze základny RAF Lakenheath ve Velké Británii.
„Celou trasu by nezvládly bez dotankování. Poprvé jsou doplněny nad Německem jiným KC-135, pak tankují u nás ve vzdušném prostoru nad Českými Budějovicemi, aby mohly plnit úkoly letecké podpory a nakonec ještě jednou před odletem na domovskou základnu za kanál,“ popsal celý proces pilot KC-135 major Tyler Sandberg ze 155. křídla Národní texaské gardy USA.
Až 18 hodin ve vzduchu
Stratotanker má celosvětový dosah, je schopen natankovat stíhací letouny, dopravní letadla i létající střediska velení a řízení, letouny AWACS. Je vybaven deseti nádržemi na více než 90 tun paliva a ve vzduchu vydrží až 18 hodin. Dokáže využívat dva systémy doplňování paliva – ráhnový tankovací systém (flying boom) nebo hadicový tankovací systém (probe and drogue – hadice a koš). „Ráhnový tankovací systém umožňuje mnohem vyšší rychlost přečerpání paliva. Hadicový tankovací systém bývá využíván pro svou jednodušší konstrukci a vlastnosti i u vrtulníků a bývá součástí různých rozšiřujících sad pro další typy letadel,“ vysvětluje Sandberg.
Preciznost a opatrnost nutná
Všechny metody doplňování paliva ve vzduchu vyžadují velkou přesnost každého pilota: „My doplňujeme metodou tzv. košů. Musíte být hodně precizní a opatrní. Je důležité si uvědomit, že letoun se pohybuje rychlostí přes 500 km/h a hrana koše tankeru je v okamžiku spojení přibližně 20 až 30 cm od kabiny,“ říká jeden z pilotů gripenu z letecké základny v Čáslavi.
Nejnižší rychlost, kterou může KC-135 při tankování letět, je 370 km/h. Běžně tyto stroje doplňují palivo ve výšce šesti až devíti kilometrů.
Přepraví lidi i náklad
Vojenský letoun Boeing KC-135 může sloužit i pro přepravu lidí a nákladu. Ve službách americké armády je už od roku 1957 a během let byl průběžně modernizován. „V současné době má mnohem silnější motory, díky kterým může nést mnohem těžší náklad než původní letadla. Velkými změnami prošlo i vybavení kokpitu, kde se inovovala hlavně avionika. Zmodernizovala se také oblast komunikačních systémů nebo autopilot,“ přibližuje postupné vylepšování převážně vnitřního vybavení Boeingu podplukovník Michael „Hank“ Piening ze 155. křídla.
Americký Stratotanker KC-135 přiletěl na letiště Pardubice 5. září. Na cvičení Ample Strike zajišťuje tankování paliva pro stíhače F-15. Poté pokračuje do Ostravy-Mošnova, kde bude k vidění na Dnech NATO.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva