Oslavy zahájil průlet letounu CASA a výsadek specialistů záchranné a výsadkové služby z vrtulníku Mi-8. Slavnostního nástup se zúčastnili náměstek pověřený řízením sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka, velitel vzdušných sil generálmajor Petr Hromek či zástupce společnosti Airbus Defence and Space Juan Uriarte. Mezi hosty nechyběli ti, kteří se podíleli na zavádění letounu CASA do výzbroje české armády.
Pořízení strojů CASA bylo milníkem
Náměstek Lubor Koudelka v projevu označil pořízení strojů CASA za významný milník, kdy byly nahrazeny sovětské Antonovy An-26. Letouny jsou podle něj spolehlivé, dosud ve vzduchu strávily bez nehody asi 16 tisíc letových hodin, a v provozu se osvědčily – bez ohledu na to, jakou polemiku na politické úrovni i mezi odbornou veřejností vyvolalo jejich pořízení.
Asi největším důkazem nových schopností letounů C-295M je podle Koudelky jejich zapojení do mezinárodní pozorovatelské mise MFO na Sinajském poloostrově v Egyptě. „V této misi český letoun představuje klíčovou přepravní kapacitu. Za sedm let svého působení přepravil přes 57 tisíc cestujících a více než 1500 tun nákladu,“ zmínil. Armáda stroje využívá rovněž k přepravě vojáků či vojenského materiálu, přepravila s ním také desetičlenný tým vojenských lékařů a zdravotníků do ukrajinského Kyjeva.
Mise pro MEDEVAC, leteckou přepravu raněných a nemocných
Generálmajor Petr Hromek vyzdvihl interoperabilitu transportních letounů a zmínil využití strojů CASA pro mise MEDEVAC (zkr. Medical Evacuation). „Letouny C-295M díky integraci komplexního zdravotnického vybavení, včetně jednotky intenzivní péče PTU, umožňují komfortnější a především bezpečnější přepravu nemocných a zraněných.“
Jedním z prvních českých pilotů stroje CASA byl podplukovník Miloš Domin. „Dnes můžu říct, že je to spolehlivý letoun, který nám slouží za všech klimatických podmínek ve všech oblastech, kde se pohybujeme,“ řekl. S letadlem byl na Islandu i Sinaji.
Původní antonovy označil za výborné stroje, které odvedly svou práci. „Ale samozřejmě doba jde dopředu, je zde mnohem lepší navigační vybavení, má to lepší výkony, delší dolet, menší spotřebu,“ zhodnotil stroje CASA.
Příslušníci kbelské základny by měli dostat příští rok rok dva nové stroje CASA, podle Domina budou vybaveny modernizovanými přístroji i winglety, které zlepšují dolet či spotřebu.
Hlavní milníky v zavádění letounů C-295M do výzbroje Armády ČR:
- 7. 5. 2009, podpis smlouvy na pořízení čtyř letounů C-295M
- říjen 2009, zahájení výcviku prvních pilotů a techniků ve Španělsku
- 2. 12. 2009, první let české posádky s C-295M
- 10. 1. 2010, přílet prvního českého C-295M na základnu v pražských Kbelích
- 14. 9. 2010, přílet druhého C-295M na leteckou základnu do Kbel
- 21. 12. 2010, přílet třetího a čtvrtého C-295M do Kbel
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva