Arnika: Ministr Ťok dál prosazuje jez na Labi a zničení přírody. Nezákonná koncepce vodní dopravy jde ke schválení

01.02.2019 15:33 | Zprávy

Ministr dopravy Ťok v pondělí 4. února vládě předloží ke schválení koncepci vodní dopravy, která počítá s výstavbou jezu na Labi u Děčína bez jakékoliv kompenzace za zničení cenné přírody. Dokonce zpochybňuje rozhodnutí Správy národního parku České Švýcarsko, která prohlásila, že zničení přírody kolem Labe nelze ničím kompenzovat a postavila se za její ochranu.

Arnika: Ministr Ťok dál prosazuje jez na Labi a zničení přírody. Nezákonná koncepce vodní dopravy jde ke schválení
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Její klíčové rozhodnutí musí naopak česká vláda respektovat a přípravy vybudování plavebního stupně u Děčína zastavit. Schválením koncepce tak vláda poruší vlastní i evropské zákony a hrozí jí nejen vysoké pokuty od Evropské komise, ale například i odejmutí dotací i).

Vláda před rokem podmínila stavbu plavebního stupně u Děčína stanovením kompenzačních opatření za zničení přírody, která je součástí celoevropské sítě významných lokalit Natura 2000. Nařizuje jí to evropská směrnice o ochraně území Natury 2000 i zákon o ochraně přírody a krajiny ii) a nechala si kvůli tomu za státní peníze zpracovat několik odborných studií, které ovšem kompenzace a devastaci přírody rezolutně odmítly iii).

Kromě zničení Labské přírody ministr Ťok navrhuje například stavbu jezu u Přelouče, který by znamenal likvidaci Slavíkových ostrovů. Přestože vláda dostala za úkol zařadit území do sítě Natura 2000, nikdy to neučinila a porušuje tím evropskou legislativu.

Ministr Ťok evidentně veškerá pravidla ignoruje. Dokonce získal od premiéra Babiše výjimku, aby se koncepce vyhnula připomínkování ostatních ministerstev. Ministerstvo životního prostředí tím ztratilo možnost vyjádřit se k dokumentu ještě před hlasováním vlády.

Nyní je na ministrovi životního prostředí Brabcovi, aby celé vládě a Danu Ťokovi vysvětlil, proč není možné koncepci schválit. Pokud se podaří dokument včetně děčínského jezu prosadit, bude to pro Českou republiku znamenat nemalý problém.

„Pokud vláda poruší vlastní zákony, dá nám jasně najevo, že platí jen pro někoho, kdy se mu to hodí. Pro vládu není evidentně důležitá ochrana přírody, ani ekonomické zájmy. Investicí do výstavby jezu u Děčína za pět miliard korun zničí cenné přírodní hodnoty za cenu zcela pochybné návratnosti,“ uzavírá Jiří Kaňa z Arniky.

Poznámky:
i) Aktualne.cz: Polská těžba dřeva v Bělověžském pralese byla nezákonná, rozhodl unijní soud. Ekologové jásají (ZDE)
ii) Zákon o ochraně přírody a krajiny 114/1992 Sb. 

  • § 45i odst. 9: "lze schválit ... až po uložení kompenzačních opatření" 
  • § 45i odst. 11 věta první a druhá: "Kompenzační opatření podle odstavce 9 pro účely koncepce ... stanoví orgán ochrany přírody. Tato kompenzační opatření musí být zahrnuta do koncepce před jejím schválením." (ZDE)

iii) Stanovisko Správy NP České Švýcarsko k žádosti o stanovení kompenzačních opatření ZDE
Studie Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity ZDE
Studie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně ZDE
Stanovisko Agentury ochrany přírody a krajiny ZDE
Stanovisko Doc. RNDr. J. Hradeckého, Ph.D. z Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity ZDE
Stanovisko České botanické společnosti ZDE
Stanovisko České společnosti entomologické ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Milá Katko,

Slováci z KSS se přejmenovali na SDL, aby nedráždili generaci, která o KSS jen slyšela. Díky médiím dostala KSS Černého Petra a tak ji Weis , předseda KSS, přejmenoval na SDĽ. Teď jen málo lidí si vzpomene na KSS. Proč se nezkusíte přejmenovat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

10:17 České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, původně E 499.2, přezdívaných například „…