Arnika: Obnova alejí trvá příliš dlouho, chybí podpora státu

02.05.2019 17:05 | Zprávy

Vláda i ministerstva podporují ochranu a obnovu alejí kolem silnic pouze na papíře. Přes dosavadní sliby dosud nevznikla žádná metodika, ani zdroje financování, na které silničáři a ochranáři netrpělivě čekají několik let.

Arnika: Obnova alejí trvá příliš dlouho, chybí podpora státu
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Shodli se na tom účastníci mezinárodní konference Aleje 2019 za účasti zahraničních odborníků ze sedmi evropských zemí, která proběhla 18. a 19. dubna v Liberci.

Jedním z diskutovaných témat byla strategická podpora státu. Ministerstvo životního prostředí sice prosazuje ochranu a obnovu alejí podél silnic a ve volné krajině v Adaptační strategii na změnu klimatu, dosud však nepodniklo žádné další kroky. Nebylo schopné se domluvit na úrovni vlády, ministerstev životního prostředí a dopravy a vytvořit ucelený postup pro zajištění budoucnosti alejí který měl být znám už koncem loňského roku.

„Samosprávy a silničáři nemají přesné instrukce, jak k ochraně alejí přistupovat a odkud na ně čerpat finance. Výsledkem toho je, že vše nám trvá nesmírně dlouho a stromy podél silnic postupně mizí. Například na obnově aleje v Radkově-Dubové se domluvila Arnika, místní samospráva i silničáři už v roce 2011. Teprve na konci roku 2018 byla obnovena pouhá pětina aleje,“ shrnuje Marcela Klemensová z Arniky.

Bez podpory státu není možné spolehlivě zajistit odborný přístup s přihlédnutím k lokálním podmínkám a širším socioekonomickým vazbám. Platí to jak pro modernizaci silnic, tak i pro obnovu zaniklých alejí.

„Při plánování nových výsadeb u silnic je třeba počítat s tím, že po silnici se pohybují nejen osobní auta a cyklisté, ale přepravuje se zboží nákladními auty. Obnova silniční vegetace musí odpovídat stávajícím dopravním prostředkům a nadrozměrným nákladům a ne kočárům a volským potahům jako před sto lety,“ upozorňuje František Weisbauer ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

V průběhu  konference se také sešla pracovní skupina Evropské aleje (European Avenue Working Group), ve které má Arnika zastoupení. Členové pak jednali o možnostech rozšíření oblíbených anket Strom roku[iv] a Alej roku[v] na evropskou úroveň a chystají se obrátit na poslance Evropského parlamentu.

„Liberecký kraj se ujal velice rád role hostitele pátého ročníku konference Aleje 2019. Byla to příležitost, jak představit a pochlubit se projekty, které úspěšně v této oblasti za poslední čtyři roky Liberecký kraj realizoval. Návštěva v krajinářsky i historicky zajímavých alejích za krásného počasí jistě v našich i zahraničních účastnicích umocnila pozitivní dojem z celé akce a bude je snad inspirovat v jejich další práci při ochraně alejí,“ uzavírá Radka Vlčková, vedoucí oddělení zemědělství a ochrany přírody Krajského úřadu Libereckého kraje.

Letošní konference Aleje 2019 se konala v prostorách krajského úřadu Libereckého kraje a zúčastnili se jí přednášející a účastníci z 8 krajů, včetně zástupců Ministerstva životního prostředí, Státního fondu životního prostředí, Agentury ochrany přírody a krajiny, České zemědělské univerzity, Mendelovy univerzity, Společnosti pro zahradní a krajinářskou tvorbu, Ředitelství silnic a dálnic, spolků, zahradnických firem a arboristů. Pozvání přijali také zahraniční hosté z Francie, Litvy, Německa, Polska, Ruska, Slovenska a Švédska.

Arnika letos konferenci připravila ve spolupráci s Libereckým krajem, odborem životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Libereckého kraje a organizací Fundacja Ekorozwóju z Polska. Nad akcí převzal záštitu pan Jiří Löffelmann, člen rady pro životní prostředí, zemědělství a rozvoj venkova.

Akci podpořila Evropská unie prostřednictvím programu LIFE+.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Jaká velkoplošná krize je podle vás nejpravděpodobnější?

Víte, co mě jako první napadlo při čtení vašeho článku, že se v něm zabýváte potencionálními krizemi, ale co krize, kterým čelíme teď? Mám na mysli hlavně existenční krizi, kdy při vší té drahotě je dost obtížné vyjít s normálním platem. Nemyslíte, že by se pozornost vás politiků měla zaměřit teď ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Patnáct osobních elektromobilů Dacia Spring pro Letiště Praha

13:06 Patnáct osobních elektromobilů Dacia Spring pro Letiště Praha

V rámci udržitelnosti a ESG iniciativ Letiště Praha postupně obměňuje vozový park a obohacuje ho o e…