Arnika: Praha po uzavření dohody s Pentou ztratí kontrolu nad první etapou projektu Zahy Hadid u Masarykova nádraží

06.05.2020 8:24 | Zprávy

Společná tisková zpráva Arniky – Centra pro podporu občanů, spolku AutoMat a Klubu Za starou Prahu k 5. květnu 2020.

Arnika: Praha po uzavření dohody s Pentou ztratí kontrolu nad první etapou projektu Zahy Hadid u Masarykova nádraží
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Pražští radní se zřekli vlivu nad stavbou obchodně administrativního komplexu Masaryk Centre 1. Výměnou za úpravy v druhé části plánované čtvrti u Masarykova nádraží se Praha proti územnímu rozhodnutí neodvolá. Vyplývá to z memoranda, jehož uzavření s Pentou radní včera schválili. U předimenzovaného projektu, který zjevně odporuje právním předpisům, městským strategiím a kritice odborné veřejnosti, nebude Praha dobrovolně vymáhat vlastní předpisy. Vyjednané “ústupky” ze strany Penty měly být standardní součástí projektu od samotného počátku a s ohledem na obrovskou zátěž uprostřed tepelného ostrova představují jen kapku v moři. Územní řízení mělo od začátku velmi netransparentní a nezákonný průběh. Spolky Arnika, AutoMat a Klub Za starou Prahu požádaly primátora, příslušné náměstky a radní i všechny zastupitele o prověření.

„Pražská radnice s Pentou se pokouší veřejnost opít rohlíkem. Za více bytových ploch a více peněz na revitalizaci ulic Na Florenci a Havlíčkova náměstí měl magistrát bojovat od samého počátku. K tomu nepotřebuje žádné memorandum. Z dohody pro nás plyne, že Praha nadále hájí zájmy soukromých firem na místo zájmů obyvatel,“ shrnuje Václav Orcígr z Arniky. 

„I přes odborné výtky Národního památkového ústavu Odbor památkové péče magistrátu chybně projekt odsouhlasil, což odporuje městem schválenému Management plánu ochrany památek i doporučením monitorovací mise UNESCO. Dohoda s Pentou snahy o nápravu zcela zablokuje,“ upozorňuje Kateřina Bečková, předsedkyně Klubu Za starou Prahu.

„Místo, aby Praha důsledně vyžadovala dodržování závazných pravidel, nahrazuje je ad hoc smlouvou na poslední chvíli. Bez řešení tak zůstává mnoho problémů od zatížení parkujícími auty až po urbanistický dopad na okolí Pražští radní tímto krokem vytvořili nebezpečný precedens pro další kontroverzní projekty, a to je z našeho pohledu velmi problematické,“ uvádí Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMat. 

Memorandum v rámci celé plochy vůbec neprosazuje ochranu světově jedinečných hodnot, umístění veřejných budov či parků nebo řešení centrálního dopravního uzlu a tepelného a smogového ostrova. Vedení pražského magistrátu se tak vzdává vlivu na budoucí podobu nejhodnotnějšího a klíčového území pro rozvoj města ve prospěch jedné soukromé firmy. Náměstek primátora pro oblast územního rozvoje a územního plánu Petr Hlaváček tvrdí, že první fáze projektu se již nedá měnit, z čehož viní minulé vedení Prahy. Byl to však právě on jako tehdejší ředitel Institutu plánování a rozvoje, kdo podepsal vyjádření v rámci zjišťovacího řízení EIA v roce 2016, že u tak velké budovy bude kladen zvláštní důraz na architektonický detail. 

Celý proces povolování stavby Masaryk Centre 1 byl od začátku značně nestandardní. Odborná veřejnost a dotčení vlastníci v sousedství stavby byli z řízení vyloučeni. Dotčené orgány státní správy vydaly kladná stanoviska, přestože je projekt v rozporu s právními předpisy i schválenými strategickými dokumenty Prahy. Institut plánování a rozvoje navíc z nepochopitelného důvodu v územním řízení prostřednictvím námitek neprosazoval své požadavky na zvýšení podílu ploch pro bydlení, snížení výšky a koordinaci s dalšími záměry v oblasti.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Co bude dál s Našim domácím průmyslem?

Dobrý den, roky pracuji ve strojírenství, a připadá mi že se paluba Titaniku stále více naklápí. Co není spojeno pevně s domácí spotřebou je demontováno a odvezeno. Kdo za tím stojí , čí je to úmysl. Pár hloupých odpovědí jsem slyšel od 4,5 koalice. Moderní technologie. Jako přivést další investory...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražská strojírna dodala do Bratislavy výhybky a křížení

22:28 Pražská strojírna dodala do Bratislavy výhybky a křížení

Ještě před začátkem studeného počasí se podařilo dokončit rekonstrukci bratislavské tramvajové Vozov…