Auto*Mat: Klimatický plán Prahy 2030 - v silniční dopravě zeje díra

11.05.2021 20:29 | Zprávy

Rada hlavního města Prahy schválila 10. května návrh Klimatického plánu hl. m. Prahy do roku 2030, jehož cílem je do deseti let snížit uhlíkovou stopu města na polovinu. Cíle v dopravní část plánu jsou ovšem podle spolku AutoMat nedosažitelné. Město v něm například vůbec nepočítá s klimatickými dopady velkých dopravních staveb, jako je Městský okruh a Radlická radiála.

Auto*Mat: Klimatický plán Prahy 2030 - v silniční dopravě zeje díra
Foto: auto-mat.cz
Popisek: Auto*mat, logo

Kapitola klimatického plánu týkající se soukromé a komerční dopravy tvoří asi desetinu plánovaného poklesu emisí. V této kapitole mají emise z roku 2010 klesnout o 27 %.

„Navrhovaná opatření jako mýto, regulace parkování a podpora bezemisní dopravy jsou sice v principu správně, jejich dopady ale klimatický plán značně nadhodnocuje,“ tvrdí Vratislav Filler ze spolku AutoMat, který se dlouhodobě věnuje udržitelné dopravě a rozvoji Prahy.

Více než polovinu poklesu emisí v dopravě (pokles o 15 %) má v návrhu plánu zajistit zavedení mýta. Pozitivní dopad mýta v návrhu je podle spolku nejméně trojnásobně nadhodnocený. V návrhu dále vůbec není započítaná tzv. indukovaná doprava z velkých dopravních staveb (velké dopravní stavby nabízejí vyšší dopravní komfort a generují tak větší dopravní výkon). Radlická radiála a Městský okruh společně povedou ke zvýšení dopravního výkonu silniční dopravy v celé Praze o zhruba 6 % krátkodobě a nejméně o 10 % do několika let po zprovoznění. I přes zvýšení plynulosti tedy tyto nové městské dálnice do Prahy přitáhnou další auta a k tomu sníží konkurenceschopnost veřejné dopravy. Zlepšení plynulosti navíc bude jen dočasné, mýto nelze uvalit na celou Prahu, uvádí v tiskové zprávě AutoMat.

„Budeme rádi, že po zprovoznění Městského okruhu nevzroste doprava o tolik, aby by to převážilo lepšící se emisní bilanci jednotlivých vozidel. Na nějaké výraznější poklesy emisí CO2 v kapitole soukromé dopravy můžeme takto předem zapomenout,“ komentuje klimatický plán města Vratislav Filler.

Problémy se započtením mýta či ignorováním dopravní indukce nejsou jedinými nedostatky dopravních kapitol. Zatímco u městských investic do budov plán předpokládá emisně citlivou výstavbu, emisní dopad samotné výstavby dopravních staveb je z plánu zcela vyjmut.

„V kapitolách věnujících se regulaci dopravy by měl být plán zcela přepracován tak, aby posoudil realisticky zavedení mýta a bral v potaz dopravní indukci,“ upozorňuje Vratislav Filler. Plán by měl také požadovat, aby velké dopravní stavby byly realizovány jen tehdy, nepovedou-li ke zvýšení klimatické zátěže Prahy a to včetně výstavby.

Činnost AutoMatu je podpořena v rámci projektu “Hlídací pes klimatické náročnosti dopravních staveb” Nadačního fondu rodiny Orlických.

Poznámky:
Tisková zpráva HMP ZDE
Klimatický plán ke stažení ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Marek Benda byl položen dotaz

Umíte si představit sebe jako pracujícího v průmyslu či zemědělství?

Vnímám Vás jako syna svého otce, od školy zabydleného v politice a parlamentu. Uměl byste přežít jako pracující v průmyslu nebo zemědělství. Umíte opustit bublinu parlamentních či senátních poslanců? Proč neinicujete odbourání výhod poslanců - viz poslanci za 1. republiky?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ myslí v předstihu na recyklaci fotovoltaik, nová linka firmy Dekonta zvládne 2 tisíce tun panelů za rok

11:49 ČEZ myslí v předstihu na recyklaci fotovoltaik, nová linka firmy Dekonta zvládne 2 tisíce tun panelů za rok

Současně s výstavbou nových fotovoltaických elektráren ČEZ odpovědně uvažuje nad celým životním cykl…