„Rozednívat se bude čím dál později, stmívat naopak dříve. Je třeba počítat i s častějším výskytem ranních oparů, mlh, případně s vydatnými dešti. Horší vizuální podmínky nastávají také při přechodu mezi dnem a nocí. Podzimní a zimní dny tak mnohem více prověří řidičské dovednosti i připravenost techniky. Ze statistik vyplývá, že jízda za snížené viditelnosti je výrazně rizikovější. Pravděpodobnost dopravní nehody je čtyřikrát vyšší,“ vyjmenoval nástrahy číhající na řidiče instruktor bezpečné jízdy společnosti AUTODROM MOST Marek Kohoutek.
Stejnou měrou podle něj stoupá i riziko úmrtí chodce při kolizích. Za tmy, šera či při výskytu mlhy zemře každým rokem více než polovina z celkového počtu obětí z řad chodců. „Příčin je několik. Řidič má dříve unavené oči, což způsobí zhoršené vidění. Přes zdokonalující se osvětlení vozidel není rozhled a dohled ideální, to má za následek tunelové vidění, ztrátu periferního vidění, výrazné omezení prostorového vnímání. Navíc vzhledem k houstnoucímu provozu se prakticky nedají využít dálková světla. Za svítání a soumraku je pak největší pravděpodobnost střetu se zvěří,“ upřesnil Kohoutek.
Řidiči mají jedinečnou příležitost vyzkoušet si zvládání krizových situací za šera a ve tmě na uzavřených výcvikových plochách polygonu. Mostecký autodrom nabízí zájemcům z řad veřejnosti kurz bezpečné jízdy za snížené viditelnosti. Je ideální průpravou právě pro blížící se podzim, kdy se dny zkracují. Kurzy začínají v říjnu vždy v čase od 14:00 do 21:00 hodin včetně přestávky na občerstvení, prvními vypsanými termíny jsou soboty 17. a 31. Více informací a přihláška zde.
Kurz umožňuje seznámit se s nejčastějšími krizovými situacemi, které čekají na řidiče v běžném silničním provozu. Cílem je nejen tyto situace zvládnout, ale také jim předcházet, například dodržováním správné přípravy vozidla i řidiče před jízdou. Tyto i další informace, mimo jiné o novinkách v zákoně o silničním provozu, zazní v úvodní teoretické části. Při praktické výuce si účastníci kurzu vyzkoušejí brzdění na velmi kluzké vozovce. Na tomto povrchu s pomocí vodních bariér pak nacvičují brzdění s vyhýbáním, smyk zadní a přední nápravy, brzdění a vyhýbání v kopci či v zatáčce.
Vedle řidičské veřejnosti se od začátku září školí na polygonu v nočních hodinách i profesionální řidiči vozidel integrovaného záchranného systému, tedy policejních a hasičských aut. „Právě pro ně je možnost vyzkoušet si rozdílné vnímání při řízení ve dne a za zhoršené viditelnosti při simulaci extrémních podmínek obzvlášť důležitá. K záchraně lidských životů totiž vyjíždějí 24 hodin denně, navíc za každého počasí,“ zdůraznil Marek Kohoutek.
Mostecký polygon zahájil provoz v roce 2005 a stále patří k největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu v České republice. Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva