„V roce 1992 jsme vyjeli na zkušenou do Rakouska, kde měli v té době s výukou bezpečné jízdy už dlouholeté zkušenosti. První oficiální kurz na autodromu se pak uskutečnil začátkem října 1993. Zpočátku reagovaly firmy, zejména ty se zahraniční účastí zvyklé na bezpečností školení ze svých domovských sídel. Byl to okamžitě boom, své řidiče posílaly například Ford, Hewlett-Packard nebo farmaceutické společnosti,“ uvedl.
Až do roku 2005, kdy v sousedství velkého závodního okruhu a padoku autodromu vznikl polygon vybavený pro výcvik bezpečné jízdy nejmodernějšími technologiemi, instruktoři využívali plochu parkoviště v padoku a parc fermé, tedy prostor vyhrazený pro inspekci závodních strojů po ukončení závodu za startovní věží. Čtyřhodinovému praktickému výcviku předcházely dvě hodiny teorie v jedné z kanceláří startovní věže. „Tento časový model byl osvědčený tenkrát a používá se i v současné době. Zato podmínky pro výuku i výcvik tehdy a teď se pochopitelně nedají vůbec srovnávat,“ doplnil Patera.
Připomněl, že v kurzech před 25 lety se jejich účastníci učili správně brzdit, vyhýbat a nacvičovali jízdu při různých adhezních podmínkách. „Abychom mohli simulovat mokrou vozovku či náledí, používali jsme tři pásy gumových fólií, jež jsme kropili vodou. Pěkně jsme si mákli. Každý den jsme totiž pásy museli natáhnout a po výcviku zase sbalit, aby nepřekážely závodním týmům. Po přestěhování kurzů na polygon se výuka i výcvik v kurzech pochopitelně výrazně zkvalitnily, instruktorům se otevřely nové možnosti i co do náplně a rozsahu probírané problematiky,“ upřesnil Patera.
Automobilový průmysl je podle něj jedním z nejdynamičtějších odvětví. „Pokrok jde dopředu mílovými kroky, zejména ve výbavě aut. Dnes bez ABS a řady dalších elektronických systémů už žádný vůz z výrobní linky nesjede. Když jsme ale začínali, auta nic takového neměla. Tomuto vývoji musíme pochopitelně výuku a výcvik přizpůsobit, včas reagovat. Týká se to také rostoucí poptávky po čisté mobilitě. Nabízíme proto nově i kurz pro majitele elektrovozů,“ dodal zkušený instruktor.
Plochy polygonu mosteckého autodromu jsou stále největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu u nás. Disponují kluznou plochou s oboustrannou hydraulickou kyvnou deskou pro simulaci smyku zádní nápravy vozidla a vodními překážkami, kluznou plochou s aquaplaningovou dráhou a vodními překážkami pro nácvik brzdění za různých adhezních podmínek, asfaltovou cvičnou plochou pro nácvik vzdáleností bezpečného rozestupu mezi vozidly, pozvolného, krizového a nenadálého brzdění na suchu a slalomu na suchu a kluznou plochou se sedmiprocentním sklonem pro nácvik bezpečného průjezdu zatáčkou.
Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami tak polygon nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel veškerých druhů a tonáží, a to včetně speciálních vozidel integrovaného záchranného systému, tedy sanitních, hasičských nebo policejních.
Kurzy bezpečné jízdy pro řidiče autodrom nabízí celoročně. Jejich náplň se přizpůsobuje různým skupinám, například ženám, začínajícím řidičům, rodinným příslušníkům či pracovním kolektivům. „Před 25 lety jsem začínal sám, postupně jsem přibral dva kolegy, bývalé automobilové jezdce s praxí učitelů autoškoly. V současné době kurzy zabezpečuje sedm profesionálních instruktorů,“ dodal Jiří Patera.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva