ČD: Cestujícím v Poděbradech bude sloužit opravená výpravní budova

18.12.2015 18:17 | Zprávy

České dráhy dokončily opravu unikátní historické výpravní budovy ve stylu prvorepublikového funkcionalismu v lázeňském městě Poděbrady. Náročnost rekonstrukce byla podtržena památkovou ochranou objektu i skutečností, že se prováděla za plného provozu.

ČD: Cestujícím v Poděbradech bude sloužit opravená výpravní budova
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„S péčí řádného hospodáře postupně zvelebujeme železniční budovy v našem majetku. Bohužel současná situace ve financování jejich provozu, kdy je mohou například využívat i cestující soukromých dopravců, aniž ti by se podíleli na úhradě nákladů, není optimální. Přesto se snažíme s omezenými finančními možnostmi zajistit kvalitní a plnohodnotnou údržbu našeho majetku. Mezi takové projekty patří i rekonstrukce výpravní budovy v nejvýznamnějších středočeských lázních Poděbradech, která byla jednou z našich priorit. Její rekonstrukce však byla poměrně náročná, protože se jedná o památkově chráněný objekt. Museli jsme tak připravit projekt, který zachová památkovou hodnotu budovy a zároveň splní náročné podmínky na současnou užitnou hodnotu objektu. Celkové náklady na opravu byly 12 milionů Kč,“ uvádí František Bureš, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.

František Bureš vyjmenovává i konkrétní opravné práce, které se uskutečnily: „Během rekonstrukce výpravní budovy jsme dokončili povlakové krytiny střechy a umístění klempířských prvků, opravili jsme fasádu a budovu zateplili. Provedli jsme také revizi, opravu a nové povrchové úpravy otvorových výplní jako jsou okna a dveře, rekonstruovali jsme světlíky, obnovili původní vstup na zahrádku restaurace včetně nového zadláždění. Poškozené vstupní dveře jsme nahradili jejich replikou. Úprava se uskutečnila u vstupů, květníků, přístřešků pro cestující a ostatních konstrukcí vnějšího obvodového pláště a realizovali jsme nové zpevněné plochy. Samozřejmostí bylo i zkulturnění vnitřních prostor pro cestující a doplnění mobiliáře. Celkovou rekonstrukcí prošla pro zrak cestujících skrytá kotelna výpravní budovy.“ 

Rekonstrukci výpravní budovy uskutečnila společnost Chládek a Tintěra Pardubice, a.s., a byla uskutečněna v těsné součinnosti s Národním památkovým ústavem, což si vyžádalo nemalé vícenáklady při obnově a zachování historických prvků.

Od září do prosince letošního roku proběhla i oprava bytového domu sousedícího s výpravní budovou. Rozsah této obnovy byl podobný jako u samotné výpravní budovy a týkal se opravy fasády, výměny otvorových výplní, které představují repliky původních oken a dveří, rekonstrukci balkónů, úpravy vstupů, květníků a ostatních konstrukcí vnějšího obvodového pláště. Celkové náklady stavby byly ve výši 2,4 mil. Kč.

Letošní konečné fázi rekonstrukce předcházely od roku 2010 ještě dvě samostatné etapy oprav nádražní restaurace a části střechy, které zahrnovaly například opravu části střešní krytiny, vzduchotechniky sálu restaurace, rekonstrukci topení v restauraci a úpravu vstupu do restaurace. Celkově tak bylo od roku 2010 do konce letošního roku investováno do komplexní rekonstrukce celé výpravní budovy a souvisejících objektů v Poděbradech přibližně 33,2 milionů Kč.

Železniční stanice v Poděbradech je významným přepravním bodem a branou do lázeňského města. Denně tam zastavuje okolo 120 vlaků, z toho polovina dálkových, a odbaví v průměru kolem 2 500 cestujících. Místní výpravní budova byla postavena ve funkcionalistickém× 10 m a výšku 13 m. Dolní části stěn jsou obloženy modrými obkladačkami. Z hlavního prostoru vede spojovací chodba do nádražní restaurace. Východní křídlo budovy obsahuje služební byty. První nástupiště kryje ocelová konstrukce s dřevěným stropem. Střechy jsou ploché. Okna v hlavní hale zdobí sklomalby od R. Gajdoše z roku 1960. slohu podle projektu architekta Vojtěcha Krcha. Jedná se o první skutečně funkcionalistickou stavbu na českých železnicích, která byla dlouho považována za nejhezčí nádražní budovu v Československu. Provoz nádražní budovy byl slavnostně zahájen 29. července 1931. Budova se nachází v centru města při severním okraji lázeňského parku a její tvar je inspirován tvarem parní lokomotivy. Konstrukci budovy tvoří cihly a železobeton. Hlavní vchod i východ kryje železobetonový přístřešek. Hlavní hala má rozměry 28 metrů.

Ve Středočeském kraji byly v uplynulých letech rekonstruované i další výpravní budovy. Mezi největší z oprav patřila například rekonstrukce výpravní budovy v Českém Brodě. Z dalších letošních oprav lze zmínit například rekonstrukci budovy v Úvalech, při které byly opraveny výplně otvorů – dveře a okna, fasáda a střešní plášť v hodnotě 1,9 milionu Kč nebo rekonstrukce stanice Týnec nad Sázavou. V letech 2014 a 2015 byly i zde vyměněny výplně otvorů, tedy dveře a okna, opravena fasáda a střecha v objemu 1,35 milionů Kč. Další opravné práce se uskutečnily na stanicích na území Prahy.  

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Soutěž, která má podpořit zájem mladých o řemesla a technické obory

19:39 Hospodářská komora: Soutěž, která má podpořit zájem mladých o řemesla a technické obory

Za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka, ministra průmyslu a obchodu Lukáše…