ČD: Cestujícím v Poděbradech bude sloužit opravená výpravní budova

18.12.2015 18:17 | Zprávy

České dráhy dokončily opravu unikátní historické výpravní budovy ve stylu prvorepublikového funkcionalismu v lázeňském městě Poděbrady. Náročnost rekonstrukce byla podtržena památkovou ochranou objektu i skutečností, že se prováděla za plného provozu.

ČD: Cestujícím v Poděbradech bude sloužit opravená výpravní budova
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„S péčí řádného hospodáře postupně zvelebujeme železniční budovy v našem majetku. Bohužel současná situace ve financování jejich provozu, kdy je mohou například využívat i cestující soukromých dopravců, aniž ti by se podíleli na úhradě nákladů, není optimální. Přesto se snažíme s omezenými finančními možnostmi zajistit kvalitní a plnohodnotnou údržbu našeho majetku. Mezi takové projekty patří i rekonstrukce výpravní budovy v nejvýznamnějších středočeských lázních Poděbradech, která byla jednou z našich priorit. Její rekonstrukce však byla poměrně náročná, protože se jedná o památkově chráněný objekt. Museli jsme tak připravit projekt, který zachová památkovou hodnotu budovy a zároveň splní náročné podmínky na současnou užitnou hodnotu objektu. Celkové náklady na opravu byly 12 milionů Kč,“ uvádí František Bureš, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.

František Bureš vyjmenovává i konkrétní opravné práce, které se uskutečnily: „Během rekonstrukce výpravní budovy jsme dokončili povlakové krytiny střechy a umístění klempířských prvků, opravili jsme fasádu a budovu zateplili. Provedli jsme také revizi, opravu a nové povrchové úpravy otvorových výplní jako jsou okna a dveře, rekonstruovali jsme světlíky, obnovili původní vstup na zahrádku restaurace včetně nového zadláždění. Poškozené vstupní dveře jsme nahradili jejich replikou. Úprava se uskutečnila u vstupů, květníků, přístřešků pro cestující a ostatních konstrukcí vnějšího obvodového pláště a realizovali jsme nové zpevněné plochy. Samozřejmostí bylo i zkulturnění vnitřních prostor pro cestující a doplnění mobiliáře. Celkovou rekonstrukcí prošla pro zrak cestujících skrytá kotelna výpravní budovy.“ 

Rekonstrukci výpravní budovy uskutečnila společnost Chládek a Tintěra Pardubice, a.s., a byla uskutečněna v těsné součinnosti s Národním památkovým ústavem, což si vyžádalo nemalé vícenáklady při obnově a zachování historických prvků.

Od září do prosince letošního roku proběhla i oprava bytového domu sousedícího s výpravní budovou. Rozsah této obnovy byl podobný jako u samotné výpravní budovy a týkal se opravy fasády, výměny otvorových výplní, které představují repliky původních oken a dveří, rekonstrukci balkónů, úpravy vstupů, květníků a ostatních konstrukcí vnějšího obvodového pláště. Celkové náklady stavby byly ve výši 2,4 mil. Kč.

Letošní konečné fázi rekonstrukce předcházely od roku 2010 ještě dvě samostatné etapy oprav nádražní restaurace a části střechy, které zahrnovaly například opravu části střešní krytiny, vzduchotechniky sálu restaurace, rekonstrukci topení v restauraci a úpravu vstupu do restaurace. Celkově tak bylo od roku 2010 do konce letošního roku investováno do komplexní rekonstrukce celé výpravní budovy a souvisejících objektů v Poděbradech přibližně 33,2 milionů Kč.

Železniční stanice v Poděbradech je významným přepravním bodem a branou do lázeňského města. Denně tam zastavuje okolo 120 vlaků, z toho polovina dálkových, a odbaví v průměru kolem 2 500 cestujících. Místní výpravní budova byla postavena ve funkcionalistickém× 10 m a výšku 13 m. Dolní části stěn jsou obloženy modrými obkladačkami. Z hlavního prostoru vede spojovací chodba do nádražní restaurace. Východní křídlo budovy obsahuje služební byty. První nástupiště kryje ocelová konstrukce s dřevěným stropem. Střechy jsou ploché. Okna v hlavní hale zdobí sklomalby od R. Gajdoše z roku 1960. slohu podle projektu architekta Vojtěcha Krcha. Jedná se o první skutečně funkcionalistickou stavbu na českých železnicích, která byla dlouho považována za nejhezčí nádražní budovu v Československu. Provoz nádražní budovy byl slavnostně zahájen 29. července 1931. Budova se nachází v centru města při severním okraji lázeňského parku a její tvar je inspirován tvarem parní lokomotivy. Konstrukci budovy tvoří cihly a železobeton. Hlavní vchod i východ kryje železobetonový přístřešek. Hlavní hala má rozměry 28 metrů.

Ve Středočeském kraji byly v uplynulých letech rekonstruované i další výpravní budovy. Mezi největší z oprav patřila například rekonstrukce výpravní budovy v Českém Brodě. Z dalších letošních oprav lze zmínit například rekonstrukci budovy v Úvalech, při které byly opraveny výplně otvorů – dveře a okna, fasáda a střešní plášť v hodnotě 1,9 milionu Kč nebo rekonstrukce stanice Týnec nad Sázavou. V letech 2014 a 2015 byly i zde vyměněny výplně otvorů, tedy dveře a okna, opravena fasáda a střecha v objemu 1,35 milionů Kč. Další opravné práce se uskutečnily na stanicích na území Prahy.  

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ prodává svá polská uhelná aktiva investiční společnosti ResInvest Group

10:22 ČEZ prodává svá polská uhelná aktiva investiční společnosti ResInvest Group

Na základě kompetitivního aukčního procesu, který byl zahájen 26. března 2024, podepsala Skupina ČEZ…